שאל את הרב

המלבי"ם והציונות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/09/03 10:02 כח באלול התשסג

שאלה

בספר ירמיה, לא ה-ח כתוב: "כִּי יֶשּׁ יוֹם קָרְאוּ... קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן... כִּי כֹה אָמַר ה' רָנּוּ לְיַעֲקֹב שִׂמְחָה, וְצַהֲלוּ בְּרֹאשׁ הַגּוֹיִם. הַשְׁמִיעוּ, הַלְלוּ, וְאִמְרוּ: הוֹשַׁע ה' אֶת עַמְּךָ אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל. הִנְנִי מֵבִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ צָפוֹן וְקִבַּצְתִּים מִיַּרְכְּתֵי אָרֶץ בָּם עִוֵּר וּפִסֵּחַ הָרָה וְיֹלֶדֶת יַחְדָּו. קָהָל גָּדוֹל יָשׁוּבוּ הֵנָּה. בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ".

על כך מפרש המלב"ים: "וצהלו בראש גויים", שבאחרית ימי גלותם יוסר מעליהם השעבוד, ויצהלו כי יהיו בראש הגויים, שהגויים יתנו להם כבוד ויהיו בראשם, תחת שהיו תחילה נבזים ושפלים ביניהם. והנה יעקב הם המון עם והפחותים שבהם, וישראל הם הגדולים. והשמחה הזאת שיצהלו בראש הגויים יהיה רק ליעקב, לא לישראל, שהם ירצו שישיב שכינתו לציון. אבל אז בעת ההיא השמיעו והכריזו בפרסום, והללו את ה' על ידי מה שתאמרו הושע ה' את עמך הצדיקים, את שארית ישראל. שהם רוצים בתשועה האמיתית מקיבוץ גלויות ושיבתם לציון. וכן יהיה אז, כי ה' ישיב להם הנני מביא אותם וכו'". עד כאן לשונו.

מכאן שהחרדים יותר טובים מאתנו והם צודקים!

תשובה

בס"ד

אני ממש מתפלא על דבריך, כי דברי המלבי"ם מתאימים בדיוק להשקפת הציונות הדתית.
[וכי יש מי שאינה רוצה בשיבת השכינה לציון???]

אנחנו רק אומרים שהשלב הראשון של הגאולה הוא קיבוץ הגלויות. וכך כתב המלבי"ם עצמו שצטטת "שהם רוצים בתשועה האמיתית מקיבוץ גלויות ושיבתם לציון" – וזה בדיוק מה שקורה במאה השנים האחרונות.

אם תשים לב, המלבי"ם עוסק בתקופה של זמנו, שבה היהודים קיבלו שויון זכויות, אבל נשארו בגלות. ולצערנו היו יהודים שחשבו שהגיעו אל המנוחה ואל הנחלה. וגם היום יש הרבה יהודים שגרים בחו"ל אבל חושבים ששם ביתם.

וגם בארץ יש חלק מהעם שאינו רוצה את בית המקדש עם כל מה שהוא מסמל ודורש מאיתנו. הם רואים במצבינו את הגאולה השלמה וזה בודאי אינו נכון כי גם בתקופה זו, כשמתקיים בנו השלב הבא של קיבוץ הגלויות, לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, אבל אנחנו ב"ה בדרך, ורואים כבר הרבה אור.

כל טוב.

כתבות נוספות