שאל את הרב

המוסד לקח את המילגות שלנו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/05/02 09:11 ג בסיון התשסב

שאלה

בס"ד

כבוד הרב,

אני סטודנט במוסד אקדמאי דתי מסויים בארץ, ואני, כמו סטודנטים אחרים, מקבל מלגות מגופים עצמאיים שלא קשורים למוסד שאני לומד בו. בתחילת השנה המוסד הזמין אותי ועוד כמה סטודנטים לטקס קבלת מלגות מחברה גדולה. קיבלנו את המלגות מהחברה, אבל המוסד לקח את הכסף לעצמו, לתקציב המלגות, והסטודנטים שקיבלו את המלגה הזאת קיבלו מלגה מהמוסד באותו גובה שהיו מקבלים גם בלעדיה.

לפני כמה חודשים המוסד ביקש ממספר סטודנטים מצטיינים להגיש בקשה למלגה מקרן מסויימת. המלגות הגיעו לאחרונה אל המוסד, בצ'קים למוטב בלבד (מה שמראה שהקרן רצתה בפירוש שהמלגות יועברו לסטודנטים בלבד).

המוסד קרא לסטודנטים שקיבלו את המלגות, ודרש מהם לפדות את הצ'קים, ולהעביר את הכסף למוסד דרך הוראת-הקבע שיש לכל סטודנט. גם במקרה הזה - הסטודנטים לא קיבלו יותר ממה שהיו מקבלים ממילא (מהמוסד), אפילו לא בשקל אחד. הדרך היחידה, בעצם, לקבל מלגה חיצונית בהגשת טופס דרך המוסד היא אם סך המלגות שהסטודנט מקבל עובר את הסכום שנקצב לו מהמוסד.

סטודנטים מצטיינים ללא אמצעים כלכליים, שיכלו להעזר במלגות האלה לשלם את שכר-הלימוד, לא מקבלים הזדמנות ליהנות מהמלגות שמגיעות להם.

מה שכן ראוי לציון הוא, שהמוסד נמצא בקשיים כלכליים, והכסף הזה (כנראה) כן הולך לתקציב של המלגות. מצד שני, זוהי, לעניות-דעתי, גניבת דעתם של נותני המלגות, שסבורים שהכסף עובר אל הסטודנטים הספציפיים, ע"מ לעזור להם.

שאלתי היא - מה עלי לעשות (אם בכלל).

האם לכתוב מכתב לגופים שנותנים את המלגות ולספר להם על מה שקורה? זה עלול לגרום לחילול השם (להזכיר, זה מוסד דתי), וייתכן שזה גם יגרור קיצוצים בתקציב המלגות, ופחות סטודנטים יקבלו הזדמנות.

האם לעשות משהו אחר?

תודה מראש.

תשובה

בס"ד

בסך הכל אין כאן "רמאות" כיון שהתלמידים שקיבלו את המלגה חתמו על הצקים - דהיינו נתנו אותם "מתנה" למוסד הלימודים.

אתה יכול לומר ש"כפו" עליהם את המצב הזה, וזה כנראה נכון. אבל זו לא כפיה של ממש שהרי כל תלמיד יכול להחליט שהוא לא חותם, הוא היה מקבל את הצ'ק מהמזכירה (עם פנים חמוצות).

מה יהיה הלאה? הוא כנראה לא ילמד יותר באותו מוסד. או בגלל שהמוסד לא יתקיים כי קשה לו להתקיים בלי כסף זה. או בגלל שהמוסד לא יאיר לו פנים.

ואע"פ שספק אם מותר למוסד לסלק תלמיד כזה כיון ששכר הלמוד קבוע מראש ומי שמשלם אותו ודורש את המילגה לעצמו ורוצה להמשיך ללמוד - יכול לנצח בדין. אבל אם המוסד ילך עימו ב"דין" על פי הספר - יהיו לתלמיד חיים קשים וימצא את עצמו בחוץ.

לסיכום:
אם התלמיד מחליט לחתום - הרי זה כאילו הוא נתן את הכסף למוסד. וזו זכותו של התלמיד.
ברור שכל תלמיד היה רוצה את הכסף הזה לרווחתו. אבל אסור לתלמיד שחתם, להתלונן על כך שלקחו לו את הכסף.

----

המוסד מצידו צריך לעשות מאמץ להשיג כסף לקיומו בהתיעלות או מתקציבים אחרים כיון שבמצב הזה בסופו של דבר התלמידים לא יגיעו אליו. גם התורמים לא יאהבו את ההתנהלות הזו של המוסד אע"פ שהיא חוקית ולגיטימית.

כתבות נוספות