שאל את הרב

המאמר של הרב שרלו בשבתון שבת כי-תבא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/09/05 20:27 כ באלול התשסה

שאלה

הרב יצא במאמר כנגד הפגיעה בכבודו של הרב אבינר שליט"א. מכיון שהרב לא הגדיר במפורש כנגד מי הוא כיוון דבריו - הם יכולים להתפרש גם כנגד בית-הדין שהעמיד הרב אליהו, ובוודאי שהרב לקח אפשרות זו בחשבון. בשל כך יש בהתקפה זו של הרב לענ"ד פגיעה בכבוד תורתם של יושבי הבי"ד שהם מגדולי הרבנים, ועל כך אני מרגיש חובה למחות. בבי"ד הנ"ל ישבו רבנים שאינם מזוהים כלל עם העניין הפוליטי - הרב יוסף והרב גולדברג (שדיברתי איתו אישית והוא אישר את אמיתת הפסק). גם אם הרבנים היו מזוהים פוליטית עדיין ברור לי שאין להטיל ספק ביושרם, אך כל-שכן במציאות הנוכחית כשאין לטענה זאת כל שחר.

לצערנו הרב במציאות הנוכחית כבוד התורה חייב להיפגע בדרך זו או אחרת, וברור לי שיש להעדיף את שמירת כבודו של הבי"ד. וכי מה נעשה במציאות שבה באמת תלמיד סרח (ואינני מתכוון ח"ו להגיד שהדברים בגדר ודאי)? הלא לעולם תהיה זו פגיעה בכבוד התורה, וכבר הגדירו חכמים במסכת מו"ק (יז.) פתרון לבעיה זו. אינני יודע אם הרב פנה לחברי הבי"ד בשאלה זו, אך בשיחה קצרה שניהלתי הרב גולדברג עולה שאין הדברים בגדר 'עורבא פרח' אלא בגדר 'למיחש מיבעי' (וזו הרמה שבה התפרסמו הדברים), וכנראה שהדברים הם לא בגדר שיטה הלכתית ייחודית (מה גם שהבי"ד הזמין את הרב אבינר להסביר את פסקיו והוא נמנע מלהגיע).

לסיכום אומר במחכ"ת שראוי שהרב ישוב במאמר נוסף לסייג את דבריו למנוע פגיעה בכבודם של הרבנים יושבי הבי"ד ויבהיר כנגד מי דברים מופנים.

תשובה

שלום וברכה
הדברים שלי אינם מופנים אל בית הדין.
הם מופנים אל מי שהעז לפגוע ברב על ידי פרסום מודעות ענק בכל רחובות ירושלים, במקום שכלל אינו נוגע לרב אבינר הי"ו. לו היה זה מצמצם את מקומו לבית אל היה מקום עוד לדבר דברי סנגורייה, ולסבור כי אכן מדובר בכבודה של תורה ובדאגה לשמירת הלכה. ברם, כאשר מדובר במריחת העניין בכל אתר אין זה רחוק מלטעון לאי טוהר הכוונות של המפרסמים, ובעיקר למה שכתבתי - שהנזק לטהרת המשפחה בישראל גדול פי כמה.
אני מאוד מקפיד בדבריי, ולפיכך ב"ה איני צריך לחזור בי ואיני צריך לטעון כי הוציאו דברים מהקשרם. קרא שוב את הדברים ותוכל למצוא כי לגבי עצם העניין אני כותב במפורש כי איני יודע דבר. אני מכיר רק את טענות הצד האחד ואילו את תשובות הרב אבינר איני מכיר. על כן איני יכול לומר דבר על עצם העניין. ברם, על ההתנהלות אני יוצא, ומזכיר את דברי התורה על ארור מכה רעהו בסתר.

כל טוב

כתבות נוספות