שאל את הרב

המאחר לתפילה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/07/02 09:03 כז בתמוז התשסב

שאלה

בחור הגיע לתפילת שחרית מאוחר, התחיל להניח תפילין ,ואמר קדש לי כל בכור, ראה שהחזן סיים תפילת הלחש, וכדי לא לפספס תפילה בציבור התחיל

התפילה עם החזן - חזרה של 18 , מילה במילה .

המשיך את התפילה עם הציבור עד הסוף.

ואז הבחור חזר להשלים מהתחלה עד גאל ישראל.

עד כאן ההשלמה והמשיך חוק לישראל כחוק :-).

האם הבחור הזה נהג כהוגן.

אם אפשר עם קצת מקורות.

תשובה

בס"ד

לא כך עושים. היה לו להתחיל ברכות קריאת שמע ולהתפלל תפילת י"ח כשהשליח ציבור מתפלל חזרת הש"ץ.

צריך להזהר מאוד שלא לאחר את זמן קריאת שמע.

לנוחותך אני מצרף הלכות "המאחר לתפילה".


----------
המאחר לתפילה

א.
מי שבא לבית-הכנסת וראה שהציבור התחילו בזמירות, ואין לו מנין נוסף שיוכל להתפלל שם תפילה בציבור בשלמותה או שזמנו דחוק, ואם יתחיל תפילה כסדרה לא יספיק להתפלל תפילת העמידה עם הציבור, יאמר תחילה:
ברכות השחר עם ברכות התורה ואחר כך יאמר: "לפיכך, אנחנו חייבים )בלי תיבת "לפיכך"(, ופסוק "שמע ישראל", ו"בשכמל"ו". ואח"כ יאמר; "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתמחול וכו'". "פרשת התמיד". "פרשת הקטורת", ו"הברייתא של הקטורת". ויסיים; "רבי נתן הבבלי...", ואח"כ יאמר; "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיהיה שיח שפתותינו זה חשוב". עד פסוק "ושחט אותו וכו'". ואח"כ יאמר; "הודו לה'". עד "ובנביאי אל תרעו". ואח"כ פסוק "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע". "ה' צבאות עמנו וכו'". "ה' צבאות אשרי אדם וכו'". "ה' הושיעה וכו'". ואח"כ יאמר; "ה' מלך וכו'". "למנצח וכו'". "ברוך שאמר וכו'". "מזמור לתודה וכו'". "יהי כבוד וכו'". ו"אשרי יושבי ביתך וכו'". עד "ואנחנו נברך יה וכו'". אח"כ "הללויה הללו אל בקדשו וכו'". "ויברך דוד". עד "כמו אבן במים עזים". ואח"כ "ה' ימלוך לעולם ועד" - שבסוף שירת הים - ב' פעמים. עד סוף ברכת "ישתבח". ויתחיל "ברכת יוצר אור", ומכאן לא ידלג כלל.

ב.
אחר התפילה טוב להשלים כל מה שדילג, ופסוקי "הודו לה' קראו בשמו", אעפ"י שכבר אמר את התחלתם, עתה יחזור לאומרם. אמנם לא יאמר "ברוך שאמר" ו"ישתבח", כאשר אומר את המזמורים שדילג. ובזה יעלה בידו סדר תיקון תפילת השחר על פי הסוד כהוגן )רב פעלים ח"ב חאו"ח סימן ד(.

ג.
אם אין לו זמן לומר כנ"ל יאמר "ברוך שאמר" עד "מהולל בתשבחות", אחר כך "אשרי יושבי ביתך" "הללו את ה' מן השמים", "הללו אל בקדשו" ו"ישתבח".

ד.
אם אין שהות גם לזה ידלג גם "הללו אל בקדשו". ואחר התפילה ישלים כדלעיל את כל פסוקי דזמרא וגם את המזמורים שכבר אמרם חוץ מ"ברוך שאמר" ו"ישתבח".

ה.
יש סוברים שלא ידלג כלום אלא יתפלל על הסדר אף על פי שמתפלל ביחיד, ונוהגים כסברות ראשונות )כה"ח סימן נב ס"ק א ד(.

כתבות נוספות