שאל את הרב

הלשנה או חינוך?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/09/11 21:21 ו באלול התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב!

לפני כמה שעות נפגשנו אני ועוד כמה מדריכות בתנועת עז להכין הזמנות לחניכים. בזמן שעשינו זאת בא מישהו שמכיר אותנו(בן 13 וכמה חודשים אם זה משנה) והסתם התחיל לעזור לנו....הוא ביקש סוכריה ואמרנו לא שלא כי זה לא שלנו והרכזת הביאה לנו זאת. אך אותו הנער לקח סוכריה בכל זאת. רציתי לקחת לו את זה מהיד אך ידעתי שאסור לי לגעת בו ולכן ניסיתי קצת אך לא ממש הלך לי והוא אכל את הסוכריה.

אני יודעת שזה לא היה בסדר. האם עלי לומר זאת לרכזת? הרי בכל זאת היא הביאה לנו את זה... האם זה נקרא להלשין??האם צריך לומר הרי לא נראה לי שהיא ממש תכעס אולי רק קצת אבל היא לא תעשה לו כלום ואינני רוצה שהיא תדע על זה ותחשוב שהוא ילד חצוף או משו.....

אה ודרך אגב אני יודעת שהשאלה שלי נשמעת מטופשת אבל זה הפריע לי כי פשוט אני פוחדת מגזל.... זה של התנועה לא שלנו...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כפי שאת מציינת אין כאן בעיה כלכלית. זה לא נזק כספי לסניף. הבעיה של הגזל אינה בגלל הנזק הכספי אלא מפני שאצלכם בסניף יש חניך שגוזל!
יש כאן בעיה הרבה יותר חמורה מגזל, בעיה חינוכית.
התפקיד הכי חשוב של תנועות הנוער הוא לחנך.
כל ההזמנות וכל הפעולות שהמדריכות טורחות ועמלות להכין, וגם הסוכריות שנותנים לחניכים, הכל מיועד למטרה אחת: לחנך אותם. חוסר התגובה שלכם הוא מחדל בתפקיד המרכזי ביותר שלכם - מחדל חינוכי.

אם חניך לקח סוכריה בנסיבות הללו שיש בהם גם חוצפה כלפיכם, גם זלזול ברכוש הסניף וגם גזל - הבעיה האמיתית אינה הסוכריה אלא ההתנהגות של החניך.

ההבלגה שלכם על ההתנהגות שלו, העובדה שלא היתה תגובה על כך מלמדת אותו ואת חבריו שההתנהגות הזאת מותרת!!!

את חייבת לגשת לרכזת ולספר לה על כך, ולא מצד הערך של הסוכריה אלא מצד המצב החינוכי של הסניף.
דיון של צוות חינוכי על התנהגות החניכים אינו הלשנה ולא לשון הרע אלא מלאכת קודש!
את חייבת לדרוש מהרכזת לערוך ישיבת מדריכים, לדון במצב החינוכי של הסניף ולגבש יחד את דרך התגובה הנדרשת למקרה הזה. תגובה שתהיה תיקון חינוכי לארוע.

אגב, אין לומר שהילד חצוף צריך להגיב על כך שבפעם הזאת הוא התנהג בחוצפה.

כתבות נוספות