שאל את הרב

הלכות שבת

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 22/05/09 13:22 כח באייר התשסט

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב!

יש לי מספר שאלות הנוגעות לשבת:

1)אני גר במשפחה מסורתית-דתית,ואחים שלי לא שומרים שבת,לפעמים בחורף הם מדליקים את הדוד האם מותר לי לפתוח את המים הקרים?(מכיוון ולפעמים כשפותחים את ברז המים הקרים עולים מים חמים במקום).

2)מה הדין לשימוש במים חמים של דוד שמש לספרדים?ואותה שאלה כמו מיקודם מה קורה אם אסור ועולים מים חמים?

3)בניאגרה שלנו נראה לי שהמים שמתמלאים זה מים מהדוד,האם מותר במקרה כזה לפתוח את האסלה?

4)איזה תבשילין אני יכול לשים בעירוב תבשילין(ביצה זה נחשב?)ומה הכמות הבסיסית.

5)כשחוצים במעבר חציה לפעמים מכוניות עוברות ועוצרות,אז האם מותר לעבור שם כשאין דרך אחרת להגיע ליעד?

6)האם מותר להעביר אש מנר ביום טוב לנר אחר בשביל שיהיה לי אש להדליק נר שבת?

תודה על זמנך היקר!

שבת שלום וחג שמח!

תשובה

שלום

חזק ואמץ בדרך הנכונה שלך.

ולעניין השאלות-

1.במקרה כזה, אין לפתוח את המים החמים, שהרי יכנסו חמים אל הדוד וזה בישול.
אמנם, את המים הקרים ניתן לפתוח שהרי זה אינו מכניס לדוד הרותחים מים חדשים, שהרי המים הקרים מגיעים מצינור אחר.
ובמקרה שהאחים השתמשו בברז בחמים, מותר לך להשתמש בו בקרים, גם אם הזרם הראשון יהיה עדיין חם מהשימוש שלהם, שמותר להנות מחילול שבת שיסודו דרבנן (גרמא) אם לא נעשה בשבילך, ומי שעשאו חשב שהוא מותר (מן הסתם אחיך חושבים שמותר), בכזה מקרה מותר בשבת עצמה להנות.

2.יש מקלים ויש מחמירים בזה, ואתה יכול להקל, שבדרבנן הלך אחר המקל. ולגבי ההנאה משארית החמים בברז מאחיך, מותר כנ"ל מהסיבה שבתשובה א´, ומה עוד שבדוד שמש יש שכתבו שמותר מעיקר הדין. אמנם, לכולי עלמא אין להתקלח בכל הגוף במים חמים אפילו מדוד שמש, אלא רק אברים יחידים.

3.כדאי לתקן את הדבר, חבל על המים החמים. ולעניין שבת- מותר לכתחילה, שהרי אם זה דוד שמש ממילא מותר להרבה פוסקים להשתמש בדוד, ואם זה דוד חשמל שהוחם בשבת, המים שיכנסו לדוד בעקבות הורדת המים זהו פסיק רישיה דלא אכפת ליה, באיסור שיסודו דרבנן (שהרי זה אינו דרך בישול), ומותר לספרדים לכתחילה ולאשכנזים בצורך, וזה ודאי צורך, ומותר.

4.ביצה נחשבת. גודל המאכל כזית, ופת כביצה.

5.צריך לחכות עד שאין מכונית ואז עוברים. אם אין שום דרך אחרת, מותר לעבור.

6.כן.


חזק ואמץ בדרכך

כתבות נוספות