שאל את הרב

הלכות שבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/08/06 01:01 ג באלול התשסו

שאלה

שלום.

שירתתי במילואים במחסום צהל"י, המפריד בין אוכלוסיה פלסטינית לישראלית. בשבת, המחסום סגור, למעט מקרים מיוחדים, כגון מעבר שב"חים שנתפסו בארץ, רכבי או"ם וכו'.

פתיחת המחסום מתבצעת באמצעות מתג חשמלי, כאשר בשבת קיים מנגנון גרמא של מכון צומת.

נהלי המקום אוסרים על פתיחה עצמאית של השער. כדי לפתוח את השער, יש לקרוא ברשת הקשר למ.צ. הבודקים האם יש סיבה להכניס את המבקש. אם כן - הם מורים לשומר (לי) על פתיחת השער.

שאלתי: מכיוון שאין המדובר בפיקוח נפש, ובודאי שלא בפיקוח נפש של יהודים, האם מותר לי לדווח בקשר על הגעתו של מישהו למחסור, כפי שמחייבים הנהלים? כמו כן, האם מותר לי לפתוח עבורו את השער? אם לא, מה ניתן לעשות? (אי מתן מעבר לרכבי או"ם, לדוגמא, עשוי להוביל לתקרית דנהיפלומטית וכו'...)

תשובה

שלום וברכה
זו שאלה מורכבת ומסובכת המחייבת דיון הרבה יותר רחב ביחס לנהלים מסוג זה. בראש ובראשונה צריך לדון מה היה קורה במדינת התורה - האם הינו פותחים לאנשי או"ם בגלל המשמעות הכללית של נוכחותם וההתניה שתמיד יפתחו להם* האם היה מותר להשיב שבחי"ם למקומם וכדו'. רק לאחר מכן אנו יכולים לדון בשאלה מה מותר לעשות במצב כיום. למעשה דיון כזה לא נעשה ועל כן קשה להשיב על שאלה זו.
כעזרה ראשונה הייתי אומר לעשות זאת בשינוי, ולמצוא דרכים להביא לידיעת השוטרים הצבאיים כי יש אנשים שצריכים לעבור בדרך שתכלול כמה שפחות חילול שבת. אני מקווה כי הרב הצבאי הראשי ינסח הדרכה מדויקת יותר שתתבצע הן על ידי שלטונות הצבא והן על ידי החיילים ששמירת השבת יקרה להם

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות