שאל את הרב

הלכות קריאת שמע לבנות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/08/02 22:35 יח באלול התשסב

שאלה

ברצוני לשאול את הרב אם בנות חיבות גם בקריאת שמע שעל המיטה או זה "רשות", ואם השעה 2 בלילה האם חייבים להגיד? וכן האם יש קטעים שהם חובה כמו שמע ישראל והשאר לא.

בתודה רבה מראש- אני.

תשובה

ב"ה

רוני שלום.

1.קריאת שמע על המיטה היא חובה לאנשים ונשים.
וזו הלכה פסוקה בשולחן ערוך בסימן רלט'.ללא עוררין.
2-אם את הולכת לישון אחר חצות לילה תקראי בנקודת חצות ק"ש אך לא מברכים בשם ומלכות את ברכת המפיל.
3. סדר ק"ש מודפס בסידורים.


אני מצרף לך את ההלכות הקשורות לנושא זה.


הלכות ק"ש שעל המיטה
1. צריך להזהר מאוד בקריאת שמע שעל המיטה והיא אחת מארבע קריאות שמע שחייב האדם בכל יום. גם הנשים יזהרו לומר אותה כל לילה לפני השינה )בא"ח שנה א', פקודי(.
2. לפני השינה יברך "ברכת המפיל" בלי שם ומלכות ויהרהר שם ומלכות בלבו ולא יברך בשם ומלכות מפני החשש שמא יהיה מוכרח להפסיק בדיבור אח"כ.
3. יש כאלה שאינם חוששים לכך ומברכים ברכה זו בשם ומלכות. גם אלו לא מברך בשם ומלכות ברכת "המפיל" אחר חצות. ולא מברכים מליל ב' של ראש השנה ועד שמיני עצרת )בא"ח פקודי יב ר"פ ח"א סוד ישרים יד(.
4. יש לקרוא קריאת שמע שעל המיטה לפני שהולך לישון. ואם אינו מתכוין לישן באותו לילה או שרוצה להשאר ער עד אחרי חצות יקרא אותה כחצי שעה לפני חצות )עיין ר"פ ח"ב או"ח ב(. ואם לא קראה באותה שעה, יקרא אותה בכל שעה שנזכר )עיין ר"פ ח"ד או"ח א(.
5. אם התפלל ערבית מוקדם וקרא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים ישב בזמן "קריאת שמע" שעל המיטה ויכוון לקיים מצוות עשה של קריאת שמע.
6. אין לשתות ואין לאכול לאחר שקרא קריאת שמע על המיטה, ואם אינו נרדם יהרהר בדברי תורה "כדי שישן מתוך דברי תורה וישביע עצמו מדברי תורה הנותנת חיים לעושיה ומוצאה מצא חיים" )שם בבא"ח(.
7. כתב המשנה ברורה )סימן רל"ט ס"ק ט'(: "כתבו הספרים שבלילה קודם השינה נכון לאדם שיפשפש במעשיו שעשה כל היום ואם ימצא שעשה עבירה יתוודה עליה ויקבל על עצמו שלא לעשות עוד, ובפרט בעוונות המצויים כגון חניפות, שקרים, ליצנות, לשון הרע, וכן עוון ביטול תורה צריכים בדיקה ביותר. גם ראוי למחול לכל מי שחטא כנגדו וציערו, ובזכות זה האדם מאריך ימים".




בברכה,



עוזיאל

כתבות נוספות