שאל את הרב

הלכות וסליחות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/08/13 03:20 י באלול התשעג

שאלה

שלום רציתי לדעת מה צריך לומר או לא לומר בקריאת שמע כדי שאחר כך יהיה מותר לשתות ולאכול ואם אסור אז רציתי לדעת עד מתי אסור (עד עלות השחר במקרה שאני הולך לשון אחרי ?) ואם הלכתי לישון וקמתי באמצע הלילה מתר לי לשתות או לאכול? תודה רבה

2) יום כיפור מתקרב ובימים האלה ידוע שצריך לבקש סליחה מאנשים ואני רוצה לעשות את זה למשל לבקש סליחה מחברים וזה.. אבל אי חי בחברה חילונית ואני יודע שברגע שאני יעשה את זה או שלא יתייחסו אלי ברצינות או שפשוט יצחקו ( ואני יודע שזה מה שיקרה ואין טעם לנסות כי אני הייתי בדיוק כמו החברים שלי עד לפני שנה בערך ) ועכשיו רציתי לעת מה עושים במצב כזה.. כאילו מבקשים בכל זאת סליחה או שאפשור לחסוך את המצב המביך הזה .. (אם זה משנה משהו אז השנה לא זכור לי ריב של ממש עם אחד החברים שלי כאילו מכות או קללות רציניות או משהו .. רק ירידות אחד על השני בצחוק ועקיצות כאלה מידי פעם .. ) תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בין קריאת שמע לבין השינה אין לאכול ולדבר...
אם אתה יודע שזה יהיה קשה לך אתה יכול לומר את כל הסדר של ק"ש מלבד ברכת 'המפיל' - ואותה לומר לפני שאתה באמת הולך לישון.
דרך פחות טובה - לומר ברכת המפיל בלי שם ומלכות. במקרה כזה אפשר לאכול ולדבר לאחר מכן.
אם אתה קם מהשינה בלילה או לפנות בקר אתה רשאי לאכול ולשתות הכל (לאחר נטילת ידים וברכותיהם) עד עלות השחר. משעלה השחר אסור לאכול.

מי שבקשת סליחה תעורר אצלו גיחוך ולעג - אין מקום לבקש ממנו סליחה.
כפי שאתה מציין, אין טעם לגשת לכל מי שאתה מכיר ולבקש ממנו סליחה. אתה יכול לעבור בין החברים ובמקום לומר: 'מבקש סליחה אם חטאתי'. כן לומר: 'האם זכור לך שבמשך השנה פגעתי בך?' - אם מישהו ישיב 'כן' תקח אותו הצידה ותבקש לדבר אתו על זה.
הכי נכון, להזכר בינך לבין עצמך אם פגעת במישהו. אם יש מישהו כזה צריך לנהל אתו שיחה רצינית ועמוקה (אפשר גם לשלוח מכתב או מייל...) להסביר ש"אני רציני ורוצה לתקן דבר שהתקלקל בין שנינו..." דרך אישית - פרטית - אמיתית יכולה לעורר תגובה זהה בצד השני.
בהצלחה!

כתבות נוספות