שאל את הרב

הלכות בישול בחג

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/09/10 22:48 ג בתשרי התשעא

שאלה

שלום רב,

ברצוני לשאול האם מותר לבשל בחגים בכיריים חשמליות (הלוגן) אם הם נשארות כל החג דלוקות, והאם מותר להעלות ולהוריד את החום?

ולגבי גז איך נוהגים? מה מותר? מה אסור? וכו'..

תשובה

ב"ה
שלום לך!
הדברים הבאים נכתבים על פי העקרונות המובאים בשמירת שבת כהלכתה חלק א פרק א סעי´ כז, ופרק יג סעיפים ג, וי´.
הכלל הבסיסי המנחה ביחס לבשול ביום טוב הוא שמותר להעביר אש, מאש שדלוקה כבר מערב החג, אך לא ניתן להדליק אש חדשה (דהיינו אסור להצית את הגז ע"י המצתים החשמליים שלו).
וכן, מותר לבשל בחג אוכל שהוא לצורך החג בלבד, ולא לצורך יום חול וכן בתנאי שהוא טעים יותר כשהוא טרי (שמירת שבת כהלכתה פרק ב´ סעיפים א´ וב´).
אינני יודע מהו הסוג המסוים של הכיריים שיש לך, אולם מותר לבשל בחג בכיריים חשמליות, בתנאי שלא משנים את עוצמת החום בהן.
זאת משום שמותר להשתמש באש, אך אין ליצור אש חדשה, וברבים מהמקרים גם הנמכה של החום בכיריים חשמליות גורמות לכיבוי של גוף חימום או חוט להט מסוג אחד, והדלקה של אחר.
כך שלמעשה מותר לבשל על כיריים חשמליות בתנאי שלא משנים כלל את החום שלהן, העצה היעוצה בדבר היא לשים מדבקה או סלוטייפ על כפתור ויסות הטמפרטורה כדי שלא תגיע למצב שבו תנמיך או תגביר בטעות את החום של הכיריים.
ביחס לגז, כפי שכתבנו לעיל, מותר להדליק את הגז ע"י שמעבירים אש מנר שדלוק כבר מערב החג (ולא ע"י המצתים).
וכן, אין מניעה להגביר את האש (ל"אש גדולה") כדי שהתבשיל יתבשל יותר טוב, אך, מותר להנמיך את האש (ל"אש קטנה"), רק בתנאי שאם נמשיך לבשלו על החום הגבוה יותר הוא יתקלקל או ישרף.
בנוגע לכיבוי האש- אין לכבות את האש באופן יזום, הפתרון המיטבי לכך הוא שימוש במתקן של מכון צומת שנקרא "חגז", שמחברים אותו לצינור הגז הביתי, ועל ידו ניתן לגרום לכיבוי האש.
יש אמנם פתרון נוסף, לשים על האש סיר מלא מים, להרתיח אותו ולאחר שהמים יגלשו ויכבו את הגז מותר לסגור את הברז, אך זהו פתרון שאינו מומלץ מכיוון שהוא מורכב טכנית ודי מסוכן, כך שה"חגז" זהו הפתרון הטוב ביותר לכיבוי האש.
בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה
דוד
davideign@gmail.com

כתבות נוספות