שאל את הרב

הכהנים כמורי התורה והחכמים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 25/05/10 11:26 יב בסיון התשע

שאלה

שלום רב,

שאלה מסויימת מנקרת בראשי זה זמן מה:

בהרבה מקומות בתורה ובנביאים משמע שמלבד שהכהנים ממונים על הקורבנות וכו' הם גם מורי התורה בישראל (למשל דברים יז',ח'; דברים יט',יז'; דברים כא,ה'; דברים כד',ח'; יחזקאל כב',כו'; (מתוך השלילה) מיכה ג',יא'; צפניה ג',ד; חגי ב',יא'; מלאכי ב',ז'; דה"א ב טו',ג; דה"א ב' יט',ח; דה"ב לא',ד'; נחמיה ח',יג) ולפיכך קשה לי היאך ומתי החליפו החכמים את הכהנים עד כדי כך שבדורות האחרונים כמעט ונעלם מעמד הכהנים לחלוטין?

זה לכאורה, לפי פשוטו, היפך התורה והנביאים.

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לצערי אתה לא מדייק:
בדברים פרק יז ופרק יט, מוזכר לצד הכהנים גם שופט. חכמי ישראל לדורותיהם מלאו את התפקיד שנקרא כאן שופט - לימוד תורה וקביעת הלכה בישראל.
בפרק כא מוזכר הכהן מפני שזה תפקיד של עבודה - מעין הקרבת קרבן, בכך יש לכהנים תפקיד כמו שיש להם תפקיד אצל אישה סוטה ותפקיד בזיהוי נגעים - מפני שאלו קשורים לעבודת המקדש.
בשאר המקומות שאתה מזכיר את תלונת הנביאים על חטאי הכהנים הכוונה היא למעילה בתפקיד שלהם במקדש שהוא כולל כאמור גם פסיקת הלכה בעניני נגעים ובעניני קרבנות.
במקומות שהזכרת לצד הכהנים מוזכרים גם נביאים ומנהיגים נוספים מכאן שהמנהיגות אינה מתרכזת אצל הכהנים. להם יש תפקיד בהנהגת הקדושה הקשורה לעבודות המקדש, והם פועלים לצדם של מנהיגים נוספים שאחראים על המצב הרוחני והחברתי בעם.

כתבות נוספות