שאל את הרב

הטבעת צורה במאכל בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 04/07/02 04:55 כד בתמוז התשסב

שאלה

חברת Tupperware מייצרת כלי הנקרא "טבעת הג'לי" ((jelly mold. זהו כוס שניתן להפריד ממנו את הקרקעית ואת המכסה, ולתוכו יוצקים מאכלים בשעה שהם עדיין מוצקים ולא מגובשים. אח"כ המאכל מתקשה ומתגבש, ומקבל את הצורה שהוטבעה עבורו על הקרקעית ועל המכסה. האם מותר לצקת לתוכו את המאכל בשבת?

תשובה

מלאכת כותב בשבת, היא לאו דווקא בכתיבת צורתן של אותיות, אלא - כדברי המשנה - "הכותב שתי אותיות ... בין משתי סמניות ... חייב." לדעת רבי יוסי החיוב הוא מדין רושם, אבל לתנא-קמא רושם הוא תולדה של כותב. לכן פסק הרמב"ם (רמב"ם הל' שבת יא,יז): "הרושם רשמים וצורות בכותל ובששר וכיוצא בהן, כדרך שהציירין רושמים - הרי זה חייב משום כותב."

כתיבה וציור נעשים גם על דברי מאכל.
לפי הרמ"א (שו"ע או"ח שמ,ג) אסור לחתוך עוגה שכתבו עליה אותיות (וכמו כן ציורים). בחיתוך כזה עוברים משום מוחק מדרבנן (כיון שאינו ע"מ לכתוב, וכן משום שאינו מתכוון למחוק).
אמנם במשנה-ברורה (מ"ב שמ טו) התיר כאשר הכתוב על העוגה אינה בדבר אחר (למשל: קרם), אלא מוטבע בתוך העוגה עצמה.

אשר לכתיבה בשבת - בכף-החיים אסר ליצור צורות מקליפות של פירות, ובקליפות המתקיימות זמן רב (כגון, קליפת אבטיח) יש אפילו חיוב מדאורייתא.
מכאן ל"טבעת הג'לי" - גם אם אין בזה איסור בונה, כמו שיש במגבן גבינה, אבל הרי הצורה נשארת, ויש בזה לפחות איסור רושם (תולדת כותב) מדרבנן.

כתבות נוספות