שאל את הרב

החזרת שטחים

חדשות כיפה הרב אייל קרים 02/06/02 07:26 כב בסיון התשסב

שאלה

ב"ה, יום ראשון כ"ב סיון

כבוד הרב אייל, ראש המכינה הקדם צבאית עטרת,

שלום וברכה!

ביום חמישי האחרון התפרסמה באתר תשובתך בנושא "מסירת שטחים מארץ ישראל",

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7704

בה כתבת:

"על שלוש עבירות נאמר יהרג ועל יעבור: שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. בנוסף לשלושת עבירות אלו, ישנה מצות ישיבת ארץ ישראל, שגם עליה נצטוינו למסור את הנפש, ויהודים בכל הדורות אכן מסרו את נפשם לעלות לארץ ולהאחז בה, על אף הקשיים הפיזיים והרוחניים שנצבו בדרכם. הרב קוק מסביר בספר משפט כהן (עמ' שכז), שמלחמה במהותה כרוכה בסכנה, ואעפ"כ נצטוינו מפי רבש"ע דרך משה רבינו ויהושע תלמידו, לרשת את הארץ, ומצוה זו נוהגת בכל הדורות. ומאחר שלכתחילה מצוה להכנס למצב של פקוח נפש וסכנה, למען ישוב הארץ, ממילא ברור שאסור למסור חלקים מן הארץ, מה שמחליש את אחיזתנו בארץ, ומגדיל עוד יותר את הסכנה."

מאוד הייתי מודה לך אילו יכולת לבהיר יותר את הסוגיה:

1. הקביעה כי מצוות ירושת הארץ היא מצווה מהתורה, שנוהגת בכל הדורות - נסמכת על דברי הרמב"ן.

לעומת זאת, כל הראשונים עד הרמב"ן לא החשיבוה כמצות-עשה מן התורה, וגם הבאים אחריו, כמו הסמ"ג והחינוך, לא מנאוה בין מצוות-עשה.

למשל, ידועים דבריו של בעל 'כנסת הגדולה' שתמה על המבי"ט שהחזיק בדעת הרמב"ן נגד הרמב"ם, וכמוהו ישנם עוד פוסקים רבים הסוברים שדעת הרמב"ם היא שמצוות כיבוש וישוב הארץ אינה מן התורה!

הרמב"ן עצמו בפירושו על התורה מביא שדעת רש"י שהפסוק "וירשתם אותה וישבתם בה" - ממנו לומד הרמב"ן שזו מצווה - מדבר על הבטחה בלבד. והגאון רבי חיים בן עטר ב'אור החיים' כותב שפשוטו של מקרא הוא כפירוש רש"י ולא כפירוש הרמב"ן.

2. גם לדעת הרמב"ן, איך אפשר לומר שהארץ עדיפה על חיי אדם, הרי פיקוח-נפש דוחה כל התורה! (חוץ משלושת הדברים שהזכרת, וכיבוש הארץ אינו ביניהם).

את ספרו של הרב קוק ז"ל, שהזכרת, לא ראיתי, אך בדברי תלמידיו ראיתי שנסמכים על בעל 'מחנת חינוך'

(שהקשה על דברי 'החינוך' שכתב - לעניין הריגת שבעת עממים - שהיחיד צריך לעשות זאת "מבלי שיסתכן בדבר")

שכתב שלמרות שכל המצוות נדחות מפני הסכנה "מכל מקום מצוה זו, דהתורה ציותה ללחום עמהם, וידוע דהתורה לא תסמוך דיניה על הנס, וכמבואר ברמב"ן, ובדרך העולם נהרגים משני הצדדים בעת מלחמה, אם כן חזינן דהתורה גזרה ללחום עמהם

תשובה

אני מעיין במכתבך ואשיב בע"ה בהקדם.

כתבות נוספות