שאל את הרב

הורים לא דתיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/09/06 00:42 כח באלול התשסו

שאלה

שלום כבוד הרב! שלחתי שאלה זו בעבר ולא נענתי, אשמח אם תענה במהרה.

גדלתי בבית מסורתי,נשלחתי לאולפנה ולבנ"ע, אך הורי לא כ"כ דתיים.

אימי לגמרי לא דתיה- רק בשבת יש דברים שהיא לא עושה, אבל כן מדליקה את האור, או אם יש טלפון היא תענה.

אבא שלי דתי, אבל "לייט" מה שנקרא, אם הוא צריך להדליק את האור הוא ידליק, אבל הולך כל יום לביכ"נ.

זכותם להתנהג איך שהם רוצים, אני חו"ח לא באה לחנך אותם, אך הבעיה היא שעברנו לבית חדש ובו יש לנו רק כיור אחד, ומכאן- בעית כשרות גדולה.

בלי קשר, לדעתי גם הכלים שלנו מעולם לא הוטבלו.

מה עליי לעשות? האם להשתמש בכלים חד פעמיים?

ואם כן, איך לעשות זאת בצורה שלא תיפגע בהוריי? הרי גם המאכלים שאימי מכינה הם מבושלים בסירים שהם גם חלביים וגם בשריים, האם מותר לי לאכול ממה שהיא מכינה? (ואם תהיה הפרדה בין חלבי לבשרי בסירי הבישול, והם לא עברו הטבלה, אוכל לאכול מהם מפני כיבוד הורים?)

וחוצמיזה, מאוד קשה לי לשמור על צביון דתי כאשר אני גדלה בבית שהוא לא דתי. אחיי כבר לא גרים בבית, הם נשואים וכולם לא דתיים, הם באים אלינו כל ערב שבת במכונית וכמובן מדברים בפלאפונים בשולחן שבת. אין לי איך לשנות את זה ואני גם לא מנסה, אך רציתי לדעת אם יש דרך שתגרום לי בכל זאת להרגיש את קדושת השבת אפילו שהיא איננה מכובדת לצערי בביתי.

אודה לך מראש אם תענה לי לפני ראש השנה, כי כל המשפחה המורחבת שלי אוכלת אצלינו בשני ערבי החג והם כמובן, גם לא דתיים.. וזה גורם לי להגרר הרבה פעמים לחטאים..

תודה ושנה טובה!

תשובה

שלום וברכה
אני מצטער שלא ראיתי את השאלה לפני החג. אם תהיה לך שאלה דחופה כזו שוב אנא רשמי בכותרת "דחוף" ואז אני משתדל לענות מיד.

את באמת נמצאת במצב לא נעים. לפני הכל את צריכה לזכור כי את במצב זמני בבית, ובעהי"ת תקימי בית משל עצמך ושם תחיי בדרך הנכונה שאנו מאמינים בה, ולא תצטרכי להתגמש ולמצוא כל מיני דרכים להתקיים בבית הורייך.
אם הכלים לא הוטבלו – הדבר הטוב ביותר הוא להטבילם בהסכמת הורייך. כמובן שיש לעשות הכל בעדינות ולא לפגוע. אם זה לא ניתן לעשות את יכולה לראות את עצמך כ"אורחת" בבית ולהקל בנושא של טבילת כלים.
הבעיה של הפרדה בין בשר לחלב היא כמובן חשובה הרבה יותר. על זה את צריכה להתעקש, וזה גם דבר ידוע יותר, ולבקש כי חלב יבשלו בחלבי ובשר בבשרי, אחרת לא תוכלי לאכול. את יכולה לומר שאת מתגמשת בעניינים אחרים, אולם בזה קשה יותר להקל.

באמת קשה מאוד לשמור על צביון החג. אולם אל תשכחי את עיקר העיקרים של היהדות – הכל הוא הבחירה החופשית של האדם. מה שאין לך שליטה – איך כולם מתנהגים בליל שבת ליד השולחן – לא צריך להטריד אותך. מה שאת צריכה להיות עסוקה בו הוא הצביון שלך והאופי שלך והדרך שלך, וכל מה שתצליחי ליד שולחן השבת והחג לכוון את מחשבותייך ואת התודעה העצמית שלך כלפי השבת וכלפי החג – תעשי את הדבר הנכון והטוב.

כל טוב וחג שמח, שנה טובה

כתבות נוספות