שאל את הרב

הורים וחבר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 13/01/15 22:27 כב בטבת התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב.

יש חילוקי דעות ביני לבין אימי לגבי השאלה האם מותר לזוג אשר נמצא במערכת יחסים לישון תחת אותה קורת גג..

באולפנא לימדו אותנו שרק כאשר הזוג מאורס הוא אינו יכול לישון תחת אותה קורת גג מכיוון שהם אסורים אחד על השניה מכאן המילה מאורס..ואמא שלי אומרת שאסור לישון תחת אותה קורת גג כשהם במערכת יחסים..יש לציין שאנחנו משפחה דתיה לאומית מודרנית

אשמי לתשובה

ערב טוב (:

תשובה

שלום!

מבחינה הלכתית יש מקום לדיון בשאלה אם אסרו או התירו דבר כזה. ההלכה לא מתייחסת למצב של חברים לא מאורסים, כיוון שהיא לא הכירה מציאות כזאת. לפי רוב הפוסקים, לזוג משודך (מה שנקרא היום "מאורס") אסור לישון תחת אותה קורת גג.

למרות שניתן לומר שכיוון שעוד לא החלטתם להתחתן - אין איסור, ברור שכוונת ההלכה ורוחה היא להימנע מכך.

הטעם העיקרי לאיסור לישון באותו בית הוא מחשש שמא יתקוף היצר ויכשלו בדברים אסורים יחד. אנחנו אוהבים להאמין שאין סיכוי שניפול, ואנחנו אנשים חושבים ושקולים ואין מצב שנעשה דבר כזה. אבל אדם לא מורכב רק משכל, אלא גם מרגש. ובמערכות יחסים הרגש משחק מקום הרבה יותר דומיננטי. כיוון שיש ביניכם קשר חברי, ואני מאמין שאתם ב"ה אוהבים ויש משיכה ביניכם, הרי שיש לחשוש שהרגש יתגבר על השכל. כולנו בני אדם, ואיננו יכולים לשקר לעצמנו שהרגשות והמשיכה קיימים, ובמצבים מסויימים הם עלולים להביא אותנו למצבים שאיננו רוצים להגיע אליהם. לכן, חייבים לקבוע גדרים. ביניהם הגדר שלא ישנים באותו בית בלילה.

במקרה ואין ברירה, כגון שהחבר נתקע מחוץ לעיר בשעת לילה מאוחרת וכדומה - צריך לשים גדרים מחמירים, כמו לדוגמא: ישנים בחדרים נפרדים ונעולים וכדומה.

בעזרת ה' כשתתחתנו תוכלו למסד את הקשר בטהרה וקדושה, ותשמחו על כל הזמן ששמרתם את עצמכם בשביל כך!

בהצלחה!

כתבות נוספות