שאל את הרב

הורוסקופ

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 01/08/02 17:50 כג באב התשסב

שאלה

תחת כותרת זו - "הורוסקופ" - מופיעות בעיתונים שונים "תחזיות" לאירועים בהתאם למזלות ולכוכבים. יש שאף מקפידים לבצע את העצות הרשומות במדורים אלו. האם הדבר מותר? האם יש מקום לחשוש לנכתב במדורי ההורוסקופ?

תשובה

א. גם אם יש ממש באיצטגנינות, וכדמשמע מפירוש חז"ל לפסוק "ויוצא אותו החוצה" (בראשית טו,ה) - "אמר לו: צא מאיצטגנינות שלך" (נדרים לב,א) - הרי באותה סוגיה אמר ר' הושעיה: "כל המתמים עצמו, שעה עומדת לו (עולה לגדולה), שנאמר 'התהלך לפני והיה תמים'."

ב. בשל הציווי "תמים תהיה עם ה' אלקיך" נפסק להלכה ש"אין שואלים בחוזים בכוכבים ולא בגורלות" (שו"ע יו"ד קעט,א).

ג. לאיסור זה שותפים גם הרמב"ם, שדעתו היא על המזלות ש"כולם דברי שקר וכזב... ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא לעלות על הלב שיש תועלת בהם" (הל' ע"ז יא,טז), וגם הרמב"ן הסובר (ע"פ הגמרא בשבת קנו) שיש יסוד למזלות ולכוכבים. לדעת הרמב"ן יכול המזל להשתנות על ידי תפילה.

ד. יש אומרים שבעבר יכול היה אדם לכוון מעשיו על פי המזלות, כיון שהיו אנשים שהיו בקיאים בכך. אבל כיום גם אלה שקוראים לעצמם אסטרולוגים הם מדומים, ואין לסמוך על תחזיותיהם כלל.

ה. אף אברהם אבינו, קודם שאמר לו הקב"ה צא מאיצטגנינות שלך, היה מאמין במזלו כיון שהיה זה קודם מתן תורה. אבל מאז נתינתה, הכלל הנקוט בידינו הוא: "תמים תהיה עם ה' אלקיך", ואין להתחשב באובות ובידעונים.

כתבות נוספות