שאל את הרב

הורדות מה עושים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/10/10 10:20 יב בחשון התשעא

שאלה

שלום לכבוד הרב

לאחר שהתחלתי ללמוד בישיבה שמעתי וראיתי באתר ששאלו על הורדות וגם קראתי תשובות של רבנים מכל מיני אתרים ראיתי אוסרים גזל מן התורה ראיתי חלק שמסתפקים ראיתי כאלה מתירים כל אחד עם הטעמים שלו אני עד עכשיו תמיד הורדתי דברים משחקים סרטים תוכנות ואפילו לצערי המערכת הפעלה שלי ושל עוד כמה שלקחו ממני דיסק זה דרך הורדות לצערי לאחר שעשיתי חושבים אמרתי שאני רוצה להפסיק להוריד דברים ולחזור בתשובה על הדבר הבעיה מה אני עושה עם כל המשחקים סרטים תוכנות שיש לי מצד אחד אני יודע שאין באפשרותי למחוק הכל כי לא יהיה לי מחשב ואני חייב את השימוש בו

2 מצד שני יש מלא דברים שהורדתי לפני שלוש שנים שנתיים האם אותם מותר להשאיר כי זה כבר ממזמן??

3 מה אני יעשה שאנשים בקשו ממני את הדיסק לא חשבתי שיש כל בעיה כי בחברה זה נפוץ מאד מה לעשות להגיד לכולם שימחקו את המחשב??

4 אנילא עובד ואיננו עשירים מה שאומר שאין לי כסף להשיב על כל סרט משחק ותוכנה שהורדתי מה לעשות על מנת לכפר על הדבר ????האם בזה אפשר לסמוך על המתירים ומכאן להבא לא להוריד???

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. אני מאלה שמחמירים. אני סבור שאם בעלי התוכנה לא מרשים להשתמש בה ללא אישור אז אסור להשתמש בה.

2. יש בגמרא "תקנת מריש" מן התורה, הגזלן חייב להשיב את הגזילה לבעליה. אולם חכמים ראו צורך לתקן תקנה במקרה שהגזילה הונחה כבר בתוך בנין (מריש= קורה) שלא יצטרך הגזלן לפרקו ואמרו שאפשר להחזיר את שווי הגזילה כדי להקל על הגזלן להחזיר את מה שגזל.
על פי עקרון זה אפשר למחול על כל מה שהיה, גם על דיסקים שמסרת לאחרים - אתה לא צריך לשלם על כך. ודאי כאשר יש דעות מקילות לעניין הורדות מהרשת אפשר לענין זה לסמוך עליהם.
עם זאת יש מקום לפנות לאלו שמסרת להם תכנות לא חוקיות ולומר להם שאתה מתחרט על מה שעשית ולבקש (לא לדרוש) מהם שלא להשתמש עוד בדברים שמסרת להם.

3. דברים שאתה ממשיך להשתמש בהם היום - אתה חייב לקנות בכסף מלא. לכן אם יש לך תכנת הפעלה, משחקים וסרטים שהורדו שלא כחוק עליך למחוק אותם.

כתבות נוספות