שאל את הרב

הגבהת ספר תורה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/02/12 12:38 כא בשבט התשעב

שאלה

שלום רב,

אני דתלש, ואני נמצא בתהליכים של חזרה בתשובה. אני הולך לשני בתי כנסת, אחד לימי חול אחד בשבתות. בשתי בתי הכנסת כל הזמן פונים אליי מציעים לי לעלות לתורה, או להגביה את הספר תורה. אבי אמר שבסך הכל גבאים תמיד שמחים שבאים גברים צעירים או משפחות חדשות כדי לחזק את הקהילה לאחר שהקהילה מזדקנת.

אני בחור די חסון וחזק ולכן הגבאים מציעים לי כל הזמן להגביה. אני תמיד מסרב כי אני מפחד להפיל את הספר התורה ואז כל הציבור יסבול בגללי. ומכיוון שלא עשיתי זאת כמה שנים טובות. כמו לגבי עלייה לתורה אני מפחד מאוד כי גם זאת לא עשיתי כמה שנים טובות. האם יש דרך להתגבר על קושי זה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בהגבהת ספר תורה אשכנזי יש 'טכניקה'.
תעקוב טוב אחרי המגביהים ותוכל לראות זאת:
תחילה מושכים את הידיות של הספר אליך שיהיו 'באויר'.
מתכופפים ולוחצים את הידיות של הספר למטה.
בתנועת 'מנוף', הספר שנשען על הבמה, מתרומם.
כאשר הספר זקוף מתרוממים עם הספר.
בטכניקה זו אין צורך במאמץ ובכוח.

באשר לתחושת חוסר הבטחון שלך - צריך פתרון מעשי.

1. לבקש ממישהו שילווה אותך ויהיה על ידך כשאתה מגביהה. הוא יהיה מודע לחשש שלך ולפיכך מוכן לסייע לך אם תמעד. כך יהיה לך בטחון.

2. בתאום עם הגבאים. להשאר אחרי התפילה או לבא לפני התפילה, לגשת לארון הקודש ולהתאמן מעט בהגבהת ספר תורה (כאשר לצדך אנשים שיתמכו בך אם תכשל). אפשר לעשות זאת לפני חג, כאשר ממילא מוציאים ספר תורה מהארון כדי לגלול אותו לקריאה של החג.

מצד שני - אפשר לחיות חיים ארוכים בבית הכנסת גם ללא שותפות בהגבהת ספר תורה - אתה יכול גם להתעלם מכל הענין ולהשאיר את המצווה לאחרים.

כתבות נוספות