שאל את הרב

האם עם ישראל הוא העם המוסרי בעולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/02/02 14:34 טז באדר התשסב

שאלה

שלום,

לפני זמן מה קראתי מאמר בנושא שבת זכור. אני מצטטת את דבריו של כותב המאמר: "עם ישרא-ל אינו העם המוסרי בעולם. שכן מוסריות היא דבר ריק מתוכן. לא קיימת מוסריות כפי שהיא מוגדרת מבחינה פילוסופית. שכן מוסריות היא התנהגות שאינה משפיעה על הסביבה, ומכיון שידוע שאין בעולם דבר שאינו מנותק מסביבתו ולפיכך כל התנהגות או היעדרה משפיעה."

לא הבנתי את הדברים משום שלמדתי כי קיימת מדרגה נמוכה יותר מן המוסר האלוקי והיא המוסר החברתי שהוא חשוב לבניית חברה מתוקנת ובריאה. הייתי שמחה להבין לעומק את הדברים.

ספיר.

תשובה

ספיר, שלום וברכה.
אינני מכיר את המאמר שאת מדברת עליו. גם לא הבנתי כל כך מתוך הציטוט מה כוונת כותב המאמר. אבל בכל אופן אני אנסה לענות על השאלה מבלי להתייחס לתוכן מאמר.
מוסר – כשבאים לנתח את המוסר, צריך להבחין בין מושגים שונים של מוסר הקיימים בעולם, ויכולים לגרום לטעות. יש "מוסר כליות" תחושה ממעמקי הבטן של האדם שלא מאפשרת לו להמשיך במעשיו הרעים, יש "מוסריות חברתית" מעשים שנראים שלילים בעיני החברה וכך האדם נמנע מלעשותם, יש "מוסריות טבעית" הדומה קצת למוסר הכליות שכן האדם לא עושה מעשים שלילים בגלל המוסריות, אך היא נעלה ממנה שכן האדם פועל על נפשו ומיישר אותה בעזרת רגשות המוסר המדריכים אותו.
המקור לכל המוסר לסוגיו וגווניו השונים, הוא במוסר האלקי, "האלקים עשה את האדם ישר". ישרות טבעית – אבל אלוקית. ירידות רבות וגילגולים שונים עבר לו המוסר ממרומי טהרתו, כש"עשה אלוקים את האדם ישר", ועד שהוא הגיע למחוזותיו הנוכחיים, "והמה בקשו חשבונות רבים". יש צורך בכל אחת מדרגות המוסר הקיימות היום, אבל אין הם משתוות לאותו מוסר טבעי, אך מדויק ונקי, זך מכל סיגים, מוסר הקודש שאין עליון למעלה ממנו.

הופעתה של התורה בעולם, התנהגותו של עם ישראל במהלך אלפי שנות ההסטוריה, היוו ספר מוסר חי ונושם לאומות העולם. ירידתה של תורה לעולם היתה במטרה להעלות את העולם למדרגות מוסריות שעדיין העולם לא השכיל לקיימם קודם לכן. שבע מצוות מוסריות השוללות את שפיכות הדמים, גילוי העריות ונקיון כפיים מגזל ועושק, יחד עם הקמת מערכת בתי משפט לביסוס של יושר וצדק, אלו הם הדרכותיה של תורה לאנושות בכלל, כפי שהם מוכרות לנו ב"שבע מצוות בני נח".
לפני פרוץ עם ישראל על בימת ההיסטוריה, היתה המציאות העולמית חשוכה ואיומה, ושנים רבות עברו ועוד יעברו עד שתתנקה מכל הזוהמה של "בקשת החשבונות הרבים". הבשורות המרנינות של יום מנוחה שבועי, שחרור העבדים ועוד, היו זרות מאוד בעולם הקדמון, ושנים רבות עברו עד שאימץ לו העולם (עם העיוותים שלו) את הפשטות הנפלאה שנהג בה עם ישראל לדורותיו. מה יותר פשוט ממנוחה בשבת משחרור עבדים והשווית מעמדות, למה היתה אמריקה צריכה לעבור מלחמת אזרחים עקובה מדם כדי להגיע למסקנה הפשוטה הזאת.
יבוא יום שיכירו אומות העולם בחסרונותיה של שיטת הענישה הקיימת היום, בחוסר המוסריות שלה, ילמדו את עונש התורה לגנב, הטוב עשרת מונים מלהכניסו לכלא, המשמש לו כ"בית ספר לגנבים", יעלו ויתרוממו עד שיבינו את מה שאנחנו אומרים אלפי שנים, "כי אין כה' אלוקינו".

יש לנו בשורה ואנו נושאים אותה בקול רם ונישא: "מוסר" מונח בקרן זווית כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. אין ביכולתכם להגיע למוסריות הצרופה בשכלכם האנושי, מוסר אמת ימצא רק איפה שאור תורת אמת שם. "כי לא מחשבותיכם מחשבותי" שנים רבות יעמול האדם ולא יגיע לאותם הגדרות טהורות. צאי וראי כמה איוולת יש בעולם האתיקה הרפואית, המתיימר להיות מוסרי, שיכול להצמיח ביטוי שכולו פרדוקס כ"המתת חסד". ותורה עומדת וצווחת "כי לא מחשבותי מחשבותיכם", יבוא יום ותבינו כי לא "חסד" יש כאן, כי אם "המתה" גרידא.
הנושא עמוק ורחב ידים, אך עיקרם של דברים, פשוט וברור טובה מוסרית עליונה צמחה לעולם מכוחה של תורה ומכוחם של ישראל, ורבות השתמש המוסר החברתי הפשוט בטובה אדירה זו. וכל כמה שישתמש בה אין היא מתכלה אלא רבה והולכת.

כל טוב
שמיר , חברים מקשיבים.
נ.ב. אפשר למצוא חברותא מבין, ולעיין בתחילת אורות הקודש חלק ג' (זה קשה אבל שווה את המאמץ).

כתבות נוספות