שאל את הרב

האם מותר לעבור על חוקי המדינה?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/06/02 05:15 טז בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

כבוד הרב!

השאלה שלי היא כזאת: אדם העובר על אחד מחוקי התורה-נענש בין אם מישהו ראה אותו עובר עברה ובין אם לאו. ואדם העובר על חוקי המדינה למשל נוסע ברמזור אדום נענש רק אם תפסו אותו.

אז כביכול אם לא תופסים אותך עובר על אחד מחוקי המדינה מותר לך לעבור עליו עד שלא תופסים אותך כי אתה לא נענש!

מקווה שתהיה לך תשובה בשבילי!

וממש תודה!

תשובה

ב"ה

רעות ברכה ושלום

חוקי ומנהגי המדינה הם עיקר גדול בהלכה.


אין מקור בתלמוד הבבלי הקובע כי צריך לציית לחוקי מדינת ישראל מפני שבימים ההם לא הייתה מדינת ישראל. בימיהם הייתה נבואה, אורים ותומים, בית מקדש, סנהדרין ומלך.

מציאות זו שאנו חיים בה כבר למעלה מ 50 שנה, היא מציאות חדשה שהתחילה מאז החליט הקב"ה לגרום לכך שלאחר 2000 שנות גלות, אנו נגיע לארץ ישראל, נגרש את האויבים, נבנה לנו ערים ונקים לנו מדינה שמתנהגת על פי כללים וחוקים, יש לה משטרה וצבא, יש בה תורה ואורה, יש בה הרבה אור ושמחה וחיים, ויש בה גם פשע ורשע, עצב ומוות.

אולם זוהי המציאות, זו המדינה, יש טוב ויש בה רע. סדרי החברה וחוקי המדינה נתקנו על מנת שיהיה סדר ולא כל איש הישר בעיניו יעשה "ואלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

וראי זה פלא, כשעם ישראל יצאו ממצרים והגיעו למרה נאמר שם "שם שם לו חוק ומשפט ושם ניסהו". ואומר הרמב"ן שאז קיבלו ישראל עליהם את החוקים והתקנות ע"מ לבצע סדר בעם.
כן, מי יעבור לפני מי ברמזור? מי יבנה והיכן את ביתו? אלה הם חוקים ותקנות שיש להם תוקף הלכתי. כשאתה עוצר ברמזור אדום ואתה נשמע להוראות המדינה אתה בעצם מקיים הלכה, שהרי מי שנוסע ברמזור אדום מסכן את עצמו ומסכן אחרים. ומי קבע שלא לנסוע ברמזור אדום? המדינה!
למה?
ע"מ שנחיה חיים טובים ומתוקנים.

אמנם יש הרבה דברים שאינם לשביעות רצוננו, והיינו רוצים לתקן. ובעז"ה נתקן כי אני ואתה יכולים לתקן את העולם, אמרו את זה קודם לפני - לא משנה, אני ואתה נתקן את העולם!

אני ממליץ לך לעיין במאמר שכתב הרב זלמן קורן שליט"א שהתפרסם בספר "ממלכת כהנים וגוי קדוש" בעריכת הרב שביב בהוצאת ראובן מס, ושם מקורות רבים המדגישים את תוקף חוקי מדינת ישראל מבחינת ההלכה, והאיסור ליטול את החוק לידיים, ולשמש מעין אלטרנטיבה לכלל ישראל.
וכן בספר התורה והמדינה שכתב הדר' זרח ורהפטיג.

ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שיברך את מדינת ישראל ויגן עליה באברת חסדו ויפרוס עליה סוכת שלומו אמן.

בברכה,
עוזיאל


כתבות נוספות