שאל את הרב

האם מותר ללכת לחתונה קראית ?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 22/10/15 14:49 ט בחשון התשעו

שאלה

האם מותר להתחתן עם קראים?

והם מותר ללכת לחתונה קראית ?

תשובה

שלום וברכה,

כתב הרמ"א (באבן העזר סימן ד סעיף לז) על פי הבית יוסף בשם רבנו שמשון: "הקראים אסור להתחתן בהם, וכולם הם ספק ממזרים, ואין מקבלים אותם אם רוצים לחזור".

ובבית יוסף ביאר את טעמו, משום שהקראים מתחתנים ומתגרשים שלא כדת ישראל - ונמצא שבניהם ממזרים.

וכתב הרדב"ז (חלק א' סימן עג, הובא בקובץ העזר על הסעיף) שהיום מותר להינשא לקראים, אם הם מקבלים על עצמם את היהדות, משום שאין נישואיהם נישואים, ולכן אין לחשוש שילדיהם אינם ממזרים, ומשום שעדי הנישואים שלהם פוסלים לעדות (שהרי הם עוברים על הרבה מצוות). ואף אם הקראים הראשונים נישאו כדין, יש הרבה ספקות, שמא אין הקראים שמצויים כיום הם מבניהם.

ובשו"ת הנודע ביהודה (סימן מה, הובא בפתחי תשובה אבן העזר סימן ד סעיף קטן מ"ה) כתב שיש להקל להשאיר אצלו אישה שמגלה שהיא קראית רק בשני אופנים:
1.כשהאישה נולדה חוץ למקום קביעות הקראים, והתיר על פי הכלל "כל דפריש מרובא פריש", שהרי ידיעת האיסור נולדה חוץ למקום קביעותה.
2.כשהאישה הייתה קטנה (ולא היה בה דעת) כשפרשה ממקום קביעותה, ומשום שכל דפריש מרובא פריש.

בבתי הדין הרבניים מאפשרים בעשורים האחרונים את קבלתם של קראים ליהדות הרבנית. זאת, בעקבות פסיקות של רבנים כמו הרב עובדיה יוסף, שהתיר לקראים לבוא בקהל, כשנימוקו העיקרי הוא שלילת תוקף הקידושין הקראיים, מפני שאינם נעשים בעדים כשרים.‏

כל מה שכתבתי לעיל זה לגבי השאלה האם מותר להתחתן עם קראים שמקבלים עליהם את היהדות כדת וכדין.

אך וודאי שאסור להתחתן ולנהוג כמנהג הקראים, ויש בזה כפירה בתורת משה, שהרי הם לא מודים בתורה שבעל פה.

לגבי השאלה האם מותר להיות נוכח בחתונה של קראים שנוהגים שם כמנהגם, ראוי להחמיר שלא ללכת לכזו חתונה, שבכך יש חיזוק לנישואים של ספק יהודים שנישאים לא כדת משה וישראל.

כתבות נוספות