שאל את הרב

האם מותר לי להופיע?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/09/12 01:00 ה בתשרי התשעג

שאלה

שלום הרב!

אני מתעמלת בהתעמלות קרקע בנבחרת יצוגית (הכוונה שהנבחרת מיצגת את העיר בתחרויות והופעות) כך שכל התחרויות וההופעות הן מול בנים בלבוש של בגד צמוד ומכנס.

מאוד חשוב לי להתעמל ואין לי כל כך אפשרות לא להופיע אלא אם כן אני פורשת מהקבוצה (מה שמאוד קיצוני בשבילי ולא בא בחשבון!)

האם יש איסור שאומר שאסור לי לעשות כך? ואם כן איך עלי לנהוג? האם יש בכלל אפשרות להופיע אבל בדרך אחרת (כך שלא אחטא!)? או בדרך יותר צנועה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מהות של אמונה בדרך מסוימת (לא רק אמונה ביהדות) היא שיש לכך מחיר, שמוכנים להקריב לשם כך:
מי שמאמין בצמחונות מוותר על אכילת בשר. מי שמאמין בהתיישבות מוותר על הרבה נוחיות של העיר הגדולה.
גם ההתעמלות שלך דורשת ממך להקדיש הרבה שעות והמון מאמץ - זה הקרבן שאת מקריבה למען ההצלחה בהתעמלות.

ההתעמלות עצמה לא יוצרת שום התנגשות עם האמונה. את יכולה להתאמן ולהגיע להשגים מרשימים תוך מסירות מלאה לתורה ומצוות.

מי שיוצר את ההתנגשות זו המנהלים של הנבחרות שדורשים מכן להופיע בכל מני הזדמנויות. להם זה חשוב משיקולים של כסף ויוקרה.

בואי נזכור שמבחינה ספורטיבית ברור לכולם שאין שום קשר בין בנים ובנות. אין שום תחרות ספורטיבית של נבחרת בנות נגד נבחרת בנים. זה לא קיים בספורט בכלל. בהתעמלות, באתלטיקה, בשחיה, במשחקי כדור, בסייף... בכל תחום יש הפרדה מלאה בין גברים ונשים. כולם מבינים שאלו עולמות נפרדים לחלוטין.

הבעיה היחידה היא הצופים. זו מוסכמה חברתית שאפשר לשנות אותה. אפשר בקלות להחליט שכמו שיש הפרדה בין המתעמלים כך תהיה הפרדה בין הצופים. פעילות נשים תהיה בעידוד נשים ובפעילות גברים בעידוד גברים.

אני בכלל לא בטוח שכל הבנות בספורט נהנות מכך שגברים צופים בהם ברגעים של מאמץ גדול וקורע וכשהן עוברות רגעים קשים של משבר. יכול להיות שהרבה מתעמלות היו מעדיפות שרק נשים יעודדו אותן.

הלכה למעשה:
בגד גוף צמוד ומכנסים צמודות זה לא צנוע ולא ראוי להופעה לפני גברים.
הפתרון הוא למצוא משהו שיכול להרבות צניעות: מכנסיים קצת רחבים, חולצה קלילה מעל הבגד הצמוד שמטשטשת את הבגד הצמוד וכד' גם אם תמשיכי להופיע בפני גברים כל מה תצליחי להגדיל (אפילו במעט) את הצניעות זה חשוב מאוד.

אני יכול להבין את העמדה שלך (למרות שאינני מצדיק אותה) שכרגע לא בא בחשבון לוותר על הפעילות הזאת. כל אחד מאתנו נמצא לפעמים במקום שקשה לו לוותר עליו.

זכרי, המטרה שלנו היא להתקדם. אם קשה להתקדם במשהו אחד אסור לעצור בגלל זה את ההתקדמות הכללית. לכן למרות המצב הזה, תמשיכי לשאוף להיות צדיקה במה שאת יכולה: בתפילה, בלימוד תורה, בעשיית חסד ובאהבת הזולת.

שנה טובה

כתבות נוספות