שאל את הרב

האם לשקר כשאבא מסתבך

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/05/11 00:39 יח באייר התשעא

שאלה

שבוע טוב לכבוד הרב.

יש לי נושא מאוד קשה שעליו אני רוצה לשאול.

לפני תשעה חודשים אבי נכנס למעצר עקב תקרית שהייתה בבית , הוא צעק והשכנים הזמינו שוטרים ועצרו את אבא שלי, הוא גם היה שיכור...אני נשואה ויש לי ילדים קטנים , המשפחה של בעלי מאוד טובים אלי ומתייחסים בכבוד גם אלי וגם להוריי.

כשכל זה קרה אני החלטתי שלא לספר למשפחתו של בעלי את כל הסיפור , הם גרים רחוק ולא כזה בקשר עם הוריי, ולכן בהתחלה לא הייתה שום בעייה. בתחילה לא אמרתי כלום אבל לאחר כמה חודשים היו חתונות שאבי לא הופיע בהם ואמרתי שאבא שלי טס לחו"ל לאחי.

כעבטר 4 חודשים שהוא היה כאילו בחו"ל, כמובן ביקרנו את דודים של בעלי והם תמיד שאלו האם אבא שלי חזר ? ואחרי 4 חודשים אמרתי שהא חזר והכל בסדר.. בעלי גם שיתף איתי פעולה כי אני ביקשתי ממנו , אני עשיתי זאת כי ממש לא היה נעים לי שיחשבו שאבא שלי במעצכ כבר כמה חודשים וזה ישאר עלינו כל החיים.

בשבוע הבא בעזרת ה' יש דיון אחרון ובו יוחלט האם הוא אשם ומה העונש , או שישחררו אותו , אני לא יודעת מה יהיה אבל אני מתפללת ומקווה שישחררו אותו או יתנו לו עבודות שירות או משהו כזה.

השאלה שלי היא מה לעשות? לחכות עד גזר הדין ? לספר לכולם ששיקרתי? אני נורא מפחדת מה יחשבו עלי ועל הורים שלי? הם מתייחסים אלי יפה ואני לא רוצה להרוס את זה, בעלי אומר שהוא יוכל לדבר איתם ולהסביר הכל ושהם יבינו אבל אני נורא מתביישת ומפחדת וזה ממש ממש לא נעים לי. מה עלי לעשות? אני ממש חושבת על זה יום ולילה זה נורא מציק לי , אני יודעת שאסור לשקר ושעשעתי דבר נורא אבל עשיתי אותו כדי למנוע בושות לכל החיים , אני ממש צריכה עזרה ועיצה.ביקשתי מאמא שלי שאם ישאלו אותה שכם תגיד שהוא טס וגם היא אמרה כי לא היה לה נעים , ועכשיו יוצא שיחשבו שאנחנו שקרנים .אני נורא מפחדת ואני במצב איום.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את לא עשית מעשה נורא מפני שהשקר שלך בא כדי למנוע בושות, לא בגלל שרצית להרויח מזה משהו. אפשר לראות בכך שינוי שהוא מותר לשם שלום בית.

אם אבא שלך נשאר במעצר מספר חודשים כנראה שהוא עשה משהו חמור (יותר מרק לצעוק על השכנים) בפעם הזאת אולי בפעמים קודמות.

מכל מקום את צריכה להפריד בינך לבין אביך. עליך לקבל את העובדה שיש לך אבא שמסתבך, את הבת שלו ואת בדברים הללו לא כמוהו.

אם את תאמיני ותביני שאת לא שייכת לצד הבעייתי של אביך - ואין סיבה שלא תאמיני בכך בלב שלם - אז גם האחרים יקבלו זאת בטבעיות.

השקרים שלך מעצימים מאוד את תחושת השותפות שלך במעשים של אביך וזה הדבר שהכי מזיק לך. את צריכה לעמוד באומץ, ובאמונה גדולה בעצמך, אל מול המציאות הלא נעימה שאביך יוצר.

את צריכה לקבל את המצב המסובך שלו אבל לא להשאב ולא להיות חלק מהמצב הזה. את צריכה ללמוד את המורכבות שמצד אחד אביך יקר לך ואת רוצה את טובתו ושמחתו ומצד שני את לא אביך ואת לא אחראית למעשיו ולדרכו בחיים. לכן אינך צריכה לגונן עליו ולהסתיר את מעשיו - להיפך עליך ללמוד לחיות חיים שלוים ושלמים למרות שאביך הוא כפי שהוא.

כתבות נוספות