שאל את הרב

האם לקיים רק את המצוות שמתחברים אליהם?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/10/03 17:58 כ בתשרי התשסד

שאלה

ב"ה

השלום והברכה

השאלה שלי איננה שאלתית במיוחד אך בכל זאת, אם אפשר, אני אשמח לקבל תשובה, שתהיה בעצם איזשהו פיתרון לבעיה מסוימת.

יש לי מן נטייה שכזאת לעשות דברים רק אם ככה הלב מכתיב לי לעשות. כלומר רק אם הדברים האלה באים ממקום עמוק אבל טבעי, אני אעשה אותם. גם אם הדברים האלו ייראו לא הגיוניים. או להיפך, אם אני לא אעשה אותם זה יהיה לא הגיוני. כך גם לגבי היהדות, התורה , המצוות וכו'. אם אני אכריח את עצמי לקיים את הדברים האלה (ואלה דווקא נורא הגיוניים) ויעשה אותם לפעמים מחוסר רצון,זה יתפוגג אצלי מהר מאוד. אני לא רוצה לעשות את הדברים האלה כי זאת חובה וכי ככה צריך, אלא אני רוצה לעשות את הדברים האלה כשזה יבוא אצלי ממקום אמיתי, ממקום טבעי. כלומר אני רוצה להתפלל כשאני באמת ארגיש כך מכל הלב, כי אחרת מה תהיה שווה התפילה שלי אם אני רק אבהה בסידור? אני רוצה ללמוד תורה כשנפשי תהיה צמאה לכך, כי אחרת מה יהיה שווה הלימוד שלי אם אני רק אבהה בספר התורה?

אני נערה דתייה אך התחלתי אישזהו תהליך של חזרה בתשובה. אני חושבת שהתהליך הזה התחיל אצלי מהלב ומאהבה אבל הוא עבר להיות מפחד ומיראה וזאת לאחר ששמעתי אדם שחווה מוות קליני. תמיד ידעתי שמסתכלים עלי ועל המעשים שלי מלמעלה, אבל מאז העניין הודגש אצלי עוד יותר וכל פעם כשאני עושה משהו אני מדמיינת את עצמי יושבת לפני הקב"ה והוא שופט אותי על כל כל הדברים שעשיתי בחיי. נכון שהדבר הזה גרם לי כמה פעמים לשנות את מעשיי, אבל הגיע שלב שבו אמרתי: אני יודעת שמסתכלים עלי עכשיו מלמעלה

אבל אני לא רוצה לעשות את הדבר הזה עכשיו כי ככה צריך! אני רוצה שזה יבוא לי ממקום טבעי ואז אני אעשה את זה.

אני רוצה רק להדגיש שאינני חושבת שהתורה אינה אמת ואיננה הגיונית. אני חושבת ואפילו בטוחה בכך שהתורה היא אמת ואין יותר אמת ממנה ודווקא בשל כך היא גם הגיונית. אבל אצלי זה כנראה לא טבוע מספיק עמוק, כי נכון יש לי את האמונה שיש בורא עולם והוא הקב"ה ואני מאמינה שהוא היה הווה ויהיה. אבל מבחינה מעשית הדברים לא משפיעים עלי ואז מתחיל כל מה שאמרתי - אם זה לא בא באופן טבעי אז אני לא רוצה לעשות.

תשובה

בס"ד


הרצון שלך הוא נכון ואמיתי. כך העולם נברא וכך הדברים צריכים להעשות – מהלב ומהמקום הכי פנימי ואמיתי. וזה בדיוק מה שרצה גם הקב"ה כשציוה את האדם לא לאכול מעץ הדעת כדי שיוכל לאכול מעץ החיים.
כדי שהחיים שלו ושל אשתו יהיו בנויים על קשר של "חיים" ולא על ידיעות ודברים ששמעו מאחרים. שלא יהיה מושתת על עץ ה"דעת". וזה מה שאנחנו מברכים בברכות התורה "וחיי עולם נטע בתוכינו" שהם יהיו כמו מעיין המתגבר מתוכינו וכנהר שאינו פוסק.
חטא האדם ואכל מעץ הדעת. כעת חייו מבוססים על ידיעות. מה מותר ומה אסור וכל אחד מלמד את השני דעת. והרעה גדולה.

בימות המשיח תרבה הדעת ותגיע למעלת ה"חכמה" היא "החיים" (אותה גימטריה) וכך כתוב בספר ירמיה פרק לא (ל)
"כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם יְדֹוָד [נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה] וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם: [וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְדֹוָד כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם ]נְאֻם יְדֹוָד כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד":

מצד אחד אנחנו צריכים לחיות את התורה ולקיים אותה במימד של "עץ החיים" בשמחה גדולה ובהתחברות בכל האופנים שהיטבת לתאר בשאלתך. אבל מצד שני אנחנו צריכים לזכור כי [היום] איננו חיים בימות המשיח אלא בעולם הזה. ומשמעות הענין הוא שגורשנו מגן עדן ואנחנו לא יכולים לאכול מעץ החיים.

[ולמה באמת אי אפשר לחיות על פי האמת?]
כי מאז חטא אדם הראשון התערב בנו טוב ברע. ["דעת טוב ורע"] והרגש שוב אינו טהור ונקי כמו לפני האכילה מעץ הדעת שמוערב בו טוב ורע. ולכן הרגש יכול לשקר ולהטעות ולמשוך את האדם לכיוון שלילי.
זה לא אומר שרגש החיים בטל ח"ו – כיון שיש בו עדין צד של טוב. אבל בגלל שזה מעורב צריך לברר את הטוב מהרע ולאחוז בטוב בכל הרגש והעוצמה.

[איך מבררים?]
כשנופלים לבור – עולים באותה דרך שבה ירדנו. ולכן התכסה האדם בענפי התאנה שבה חטא.
גם כאן התיקון הוא במקום בו נפלנו – בדעת. דהיינו לברר באמצעות הדעת את הטוב מהרע ולקיים אותו בכוחות חיים של עץ החיים.

וכאן הנסיון הגדול. אחרי שאדם מברר את הטוב הוא נשאר בדעת ולא ממשיך לעץ החיים והוא טועה.
לעומתו באים אנשי החיים המלאים חיוניות ושמחה נופלים בצדדי הרע של המציאות והרגש והחיים מטעים אותם והם הולכים אחר ליבם ועיניהם ונופלים בתאוות כמו שנפלה חווה.

[למסקנה – ]אל תוותרי על רצונך לחיות את הקדושה באמת. אבל אל תלכי רק אחרי צו ליבך. זה מסוכן. עדיין איננו במציאות של גן עדן. לכן קיימי את המצוות לפי ההלכה שהיא "עץ הדעת טוב" וממנה תגיעי לעץ החיים האמיתי כאן היום בעולם הזה.

בהצלחה

כתבות נוספות