שאל את הרב

האם יש גבול לאמונה תמימה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/05/13 20:55 ג בסיון התשעג

שאלה

שלום הרב,

יש לי חבר כבר שנה ו-4 דתי מבית. הכרנו בצבא, אני הייתי אז מסורתית ואני חוזרת בתשובה. וההתלהבות שלי מהדת הרבה יותר גדולה משלו וזה מובן. אבל לפעמים אנחנו נכנסים לויכוחים אמוניים שקשה לי עם הדעות שלו. אני אומרת שכל מה שרשום בתורה מבחינתי קודש קודשים וזה אמיתי והוא מסכים איתי, אבל הוא מסייג לפעמים ואומר שהוא מטיל ספק בכל מיני מקרים שקשה לו איתם, למשל בסיפור קריעת ים סוף. ואני לא מבינה איך?!

לי יש אמונה תמימה. קראתי סיפור קצרצר על הרשב"י. מסופר שהרב אשר זליג מרגליות ראה בעצמו שבהילולת הרשב"י בל"ג בעומר, מקרה שילד שאמו באה לעשות לו חלאקה, מת לה בדיוק באותו יום והיא לקחה את גופתו ליד קבר הרשב"י התפללה חזק מאוד, כולם השאירו את גופת הילד לבד במתחם והילד חזר לחיים(זה הסיפור פחות או יותר). אני נוטה להאמין למקרים כאלה כי אני מאמינה בניסים ונפלאות ובעולם נסתר. נתתי לו לקרוא את הסיפור והוא בכלל לא מאמין. ויותר מזה כשאני אומרת לו שאני מאמינה הוא מסתכל עליי כאילו אני איזו תמימה, "איך את באמת מאמינה בדבר הזה?"

כל הפקפוקים שלו גורמים לי לצער לפקפוק שלי בעצמי, באמונה התמימה והכנה שלי

מה נכון? מי צודק מבנינו?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. אדם לא חייב להיות מאמין בכל דבר או כופר בכל דבר.
מי שמאמין לתאורי התנ"ך לא חייב להאמין לכל סיפור עממי. מי שלא מאמין לכל סיפור עממי לא חייב לכפור בתאורי התנ"ך.

2. את לא חייבת לחפש הכרעה: מי צודק?
אפשר להשאיר דברים בויכוח גם בין בני זוג. את יכולה להיות חברה וגם להתחתן עם מישהו שהוא לא בדיוק כמוך. אנשים יכולים להיות סבלניים ולקבל בן זוג שונה מהם באמונות ודעות, בתנאי שזה נעשה בהכרה מלאה ובלב שלם.

3. לענין האמונה בקריעת ים סוף וכד': חובה לקבל את תאורי התורה כאמתיים - אחד מי"ג העקרים הוא להאמין שהתורה אומרת אמת. עם זאת אפשר לפרש דברים בדרכים שונות.

4. התורה עצמה מדגישה שקריעת ים סוף (בשמות פרק יד פסוק כא) הושפעה מרוח חזקה מאוד: "...ויולך ד' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים". אפשר שהיה שם סוג של הוריקן ששאב את המים והביא לחשיפת קרקע הים למספר שעות.

5. באותה מידה, אפשר שהסיפור שאת שמעת על קבר הרשב"י, מתאר ילד שהגיע לחוסר הכרה (לא ממש מת למרות שלמתבוננים מסביב נראה כאילו הוא מת) התפילה בקבר וסגולת הצדיק אכן עזרה להביא אותו לשיפור עצום אבל זו לא היתה ממש החיאת מתים.

6. כפי שנוכחת בדברי, אני מעדיף ללכת בדרך האמצע: לא להיות מאמין קיצוני ולא כופר קיצוני. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שהתורה אומרת אבל אינני מרגיש חובה להאמין בכל סיפור שמספרים על קברי צדיקים או על צדיקים. אני לא אתעקש לכפור בכל דבר, אבל לפעמים אפשר, כאמור, להסביר בדרך טבעית מה שנראה כמופת ולהפוך אותו למציאותי יותר.

כתבות נוספות