שאל את הרב

האם יש בחירה חופשית - רבי צדוק הכהן מלובלין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 25/12/13 07:42 כב בטבת התשעד

שאלה

שלום רב .

רציתי לשאול בנוגע לדעתו של רבי צדוק הכהן מלובלין בעניין הבחירה החופשית.

האם סבר שיש בחירה חופשית לאדם או שגדל בפאטליזים?

במידה וכן האם הרב יכול להביא לי מקור?

אני שואל לאור פיסקה מ בצדקת הצדיק האומרת כך :

" עיקר התשובה הוא עד שיאיר ה' עיניו, שיהיו זדונות כזכויות. רוצה לומר שיכיר ויבין שכל מה שחטא היה גם כן ברצון הש"י, כמו שאמרו ז"ל (ברכות לא:) שלוש פסוקים כו' ואתה הסבות את לבם ואשר הרעותי כו' . וכטעם ידיעה ובחירה שביאר האריז"ל בסוף ספר 'ארבע מאות שקל כסף' ששניהם אמת כל אחד במקום בפני עצמו, במקום הבחירה שם אין מקום לידיעה ובמקום הידיעה שם באמת אין מקום לבחירה. וכשמגיע לאור זה העצום אז שבו כל זדונותיו בלתי יוצאים מעומק ידיעת הש"י והוא ודעתו ורצונו הכל אחד, ומאחר שהש"י רצה כן הרי הכל זכויות, וזוכה לכפרה גמורה שביום הכיפורים. שזה סוד השעיר לעזאזל שאילו עשהו האדם עצמו היה עובד עבודה זרה גמור והוא 'לא יהיה' שהוא יסוד כל המצוות לא תעשה וכל העברות וההסרות מרצון הש"י. רק שהשעיר הוא על ידי רצון הש"י, שהוא מצוה לשלחו לו נעשה עוד מצוה ולא עברה, וכך פירשוהו רז"ל (פרדר"א פ' מו). ועיין ברמב"ן פרשת אחרי, שאנו נותנים חלק לעזאזל שהוא הרע, מצד מה שהש"י צוה לתת לו, ונמצא העבירה – מצוה."

בתודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

למיטב הבנתי צריך לחלק בין ´מעשה´ ובין ´כוונה´.
העולם מתנהל על ידי הקב"ה וכל המעשים הם רצון ד´. הם מחוייבים להיות, במובן הזה יש כאן דטרמיניזם.
אבל הכוונה כולה רק של האדם - הבחירה החופשית היא בכוונה.
נניח שנגזר בשמים שפלוני יהרוג את אלמוני - זו גזירה שאין לשנותה רצון ד´ שאלמוני ימות ושפלוני יהיה הגורם לכך.
אבל לפלוני יש בחירה חופשית אם להרוג את אלמוני בכוונה רעה, מתוך רצון לרצוח אותו, או לגרום למותו של אלמוני בטעות נוראית שהיא ´שוגג קרוב לאונס´ - כך שאפילו לא יגלה לעיר מקלט.

בקטע שהבאת מתוך ´צדקת הצדיק´ מדובר על מעשה התשובה. אחרי שפלוני רצח את אלמוני בכוונת תחילה, עתה הוא עושה תשובה גדולה מאהבה על המעשה הנורא שהוא עשה. בזכות התשובה מאהבה הוא זוכה שזדנונות יהפכו לזכויות. בזכות התשובה שלו, במקום מעשה רצח נחשב לו המעשה הזה כמעשה מצווה כמעין שליח בית דין, שבא בשם ד´ לעשות את רצון ד´ במותו של אלמוני (הרי זו היתה כוונת ד´ בתחילה).
כך מסביר רבי צדוק הכהן את האפשרות שתשובה מאהבה תהפוך זדונות לזכויות.
בברכה שנזכר כולנו לעשות תשובה מאהבה ולהפוך זדונותינו לזכויות.

כתבות נוספות