שאל את הרב

האם אלוקים משחק איתנו?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/08/03 16:07 יח באב התשסג

שאלה

בס"ד

כבוד הרב, שלום וברכה!

אני בקשר עם בן מסויים לצורך חיזוקו הרוחני ובשיחותינו אנו מדברים רבות על אמונה בקב"ה ועל העולם שהוא ברא, אני מנסה להסביר לו כי איננו באמת יכולים להבין את מחשבות הקב"ה שכן שיכלנו האנושי מוגבל ואיננו יכולים תמיד להבין למה הקב"ה עשה דבר מה מסויים ולמה הוא פועל בדרך מסויימת, אך השאלה שמטרידה את אותו בחור שאיתו אני בקשר היא למה הקב"ה ברא את העולם?

בנוסף למה שכבר כתבתי, אמרתי לו שהקב"ה הוא תכלית הטוב ורוצה רק להיטיב עימנו, אך זה לא הניח את דעתו, הוא מסתכל על הכל כאילו חלילה הקב"ה "משחק" איתנו, לדעתו אם הקב"ה רוצה להיטיב עימנו למה הוא נתן לנו את היצר הרע שעומד בדרכינו?

הזכרתי לו שע"י כך יש לנו בחירה חופשית, אך גם זה לא הניח את דעתו- מדוע אנו בכלל צריכים בחירה חופשית וסתם לסבך את העניינים כשאפשר אחרת? בקיצור, לדעתו הקב"ה "משחק" איתנו עם כל האתגרים והניסיונות של היצר הרע שבתוכינו ואיננו מבין לשם מה בכלל נוצרנו, כי הרי הקב"ה לא צריך אותנו...

אנא, עזור לי כבוד הרב, לתת לו תשובה שתניח את דעתו כדי שיבין שהקב"ה לא "משחק" איתנו חלילה, מפני שאני מרגישה שלבחור הזה יש פוטנציאל רוחני אדיר...

תשובה

בס"ד

הבחור הזה עומד במקום לא נכון ולא רואה את הנוף היפה. אם הוא יזוז קצת ועמודי החשמל לא יסתירו לו - לא תצטרכי להסביר לו כי הוא יראה לבד.

אם הוא לא ירצה לזוז - חבל לך על הזמן. אין תחליף למבט שאדם רואה במו עיניו. כל הסבר שתתני על הנוף לא ישוה לעולם למראה הנוף במו עיננו.

[לאן הוא צריך לזוז?]

כדי שהוא יבין יותר טוב את אלוקים הוא צריך לשים מול עיננו את היחס של ההורים לילדיהם. זה נכון שיש בזה מימד מסוים של "משחק" אבל אנחנו לא קוראים לו "משחק" כי אם "חינוך".

[מה ההבדל בין משחק לחינוך?]

[משחק] זה לצורך הנאת המשחק לפעמים תוך ניצול השני או ח"ו אכזריות כלפי המשחק.

[חינוך] זה לתועלת הילד\ה, הנער\ה, או מי שזה לא יהיה.

אלוקים עושה את כל זה למעננו. וכשרואים את המציאות באופן הזה הכל נראה אחרת.

בהצלחה

כתבות נוספות