שאל את הרב

האידיאה האלוהית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/09/12 13:18 ז בתשרי התשעג

שאלה

שלום רב

רציתי לשאול לגבי ה"אידיאות" ע"פ הרב קוק.

הרב קוק מסביר ב"למהלך האידיאות בישראל" (אורות) שהאלוקות היא למעשה אידיאה שמתגלה בעולם.

רציתי לשאול האם האלוקות הנה רק "אידיאה" (כמו שלמשל - דרקון זו אידיאה. והיא מתגלה המון במציאות - בסרטים, ספרים, חלומות וציורים) או שהיא דבר שאכן ניתן לחוש באופן שלא משאיר מקום לספק. מה שנקרא "שכינה".

האם בדורנו יש עוד אפשרות להשראת שכינה? או שמה שהיה לפני אלפי שנים (שכינה = וודאות של נוכחות אלוהית בתודעת בני האדם) זה רק בגלל שהאנושות היתה פרימיטיבית ואולי פירשה תחושות מסויימות כ"התגלות אלוקית"?

סליחה על הניסוח הכופר, אבל הרב קוק טוען שהיסורין ממרקין והכפירה בהם לזכך את האמונה האמיתית אז אני מרשה לעצמי :-)

בברכת גמר חתימה טובה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הדברים שלך אינם משקפים את הרב קוק אלא הבנה שגויה של דבריו.

האלוקות אינה אידאה. הרב קוק טוען במקומות רבים שהנסיון להגדיר את האלוקות הוא קלקול גדול.

הדבר הכי מדוייק (שהוא לא באמת מדוייק...) שאפשר לומר על האידאה האלוקית שהיא מגלמת את שאיפת האדם לשלמות מלאה, לדברים העליונים והנשגבים ביותר (זה המושג הקבלי "אין סוף").

במאמר 'למהלך האידאות' הרב קוק כותב על 'האידאה האלוקית' - הוא מתכוון לדרכים השונות שבהם בני האדם שואפים להתקרב אל ד'. דרכים אלו מתחלפות במשך התקופות ההיסטוריות. אלו הגילויים השונים של האידאה האלוקית.

אינני מבין מדוע ערבבת בתוך הדיון על האידאות את המושג 'שכינה'. אינני יודע כיצד הגעת להגדרה של המושג 'שכינה': "וודאות של נוכחות אלוהית בתודעת בני האדם".

גם המשפט האחרון שלך משבש את כוונות הרב קוק בדיון על 'יסורים ממרקים' (במאמר זרעונים). הרב קוק לא מעודד כפירה חס וחלילה. הוא קובע שכאשר מופיעה כפירה בעולם אין להבהל ממנה ולא לברוח ממנה אלא להבין שיש לה תפקיד = לזכך את האמונה. אבל אנחנו אנשי אמונה צריכים להמצא תמיד בצד המאמין ולא בצד הכופר (אם מישהו יאמר לך שבעקבות תאונת דרכים הוא למד להיות נהג זהיר יותר, האם אתה תגרום לו לתאונה נוספת?...)

אני ממליץ לך ללמוד את דברי הרב קוק בעזרת שעורים של מורים שונים באופן שיביא אותך להבנה הראויה.

להלן קישור לסדרה של שעורים במאמר הנדון
http://xn*5dbgna3f.net/midrash/Hmidrash.aspx?cat=1001

כתבות נוספות