שאל את הרב

דתים-חרדים מי יותר טוב5

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 23/07/02 23:02 יד באב התשסב

שאלה

בעזרתו יתברך

לכבוד הרב שליט"א שלום ורוב ברכה!

השאלות שאשאל להלן אלו שאלות שלי ולא שלו (אותו חרדי) ולכן אשמח אם הרב יענה:

1-האם יש דבר כזה גדול דור (ז"א שכל שאר הרבנים מבטלים את דעתם לפניו ,ויש רה"י כדי להעביר שיעור וגם כי א"א להגיע עם כל שאלה אליו)ומה שקורה זה שלכל אחד יש רב אבל למעשה גם הוא כפוף לגדול דור!

2-גם אם לכל אחד יש רב וזהו, כשאדם בוחר רב אדם לא מעדיף לבחור באופן אמיתי רב כמה שיותר גדול?! ז"א מה עדיף לבחור לדוג' בעניני כשרות רבנות או בד"ץ (למרות שרבנות זה כשר לא עדיף הכשר יותר "חזק")וכך גם בענין בחירת רב בכל נושא !ואני שואל:יש הרבה נושאים שה"תותחים" הכי כבדים אצלם אפשר לומר שהדרך שלנו חדשה יותר ואפשר לומר עוד דברים אבל המציאות היום היא ברורה ביותר?!

3-אם באמת הדברים כ"כ פשוטים (לגוד' דברי הרמב"ן על א"י כשליטה ולא רק ישיבה) אז כל החרדים לא רואים את זה?! אנשי אמת אדירים בנושא מסוים עיוורים לגמרי??!!

וגם אם כן אז למה הגדולים "שלנו" לא הולכים בדרך ארץ אליהם ומרים להם את המקורות הנ"ל??

תודה רבה לרב שליט"א!

תשובה

בס"ד

אין שום מושג הלכתי של "גדול הדור" שכולם חייבים להתבטל לפניו.
להפך ראינו שגם בימי התנאים הגדולים לא התבטלו בפני הנשיא או אב בית הדין. היתה רשות לתנאים לחלוק עליהם. ויש איסור למי שחושב אחרת לשתוק.

כשיש "בית דין גדול" אין רשות לחכם אחד להורות כנגד בית הדין הגדול. אבל זה רק כשיש בית דין גדול. וזה רק בהוראה למעשה.

היום לצערינו אין בית דין גדול ואין שום מושג הלכתי שמחייב לשמוע לגדול הדור.

הכפפת כל הרבנים לתלמיד חכם אחד אינה הלכה. ואף אחד לא נוהג על פיה. משתמשים בה רק כדי לכוף אנשים שאין להם מושג הלכתי מה מותר ומה אסור. גם מי שמשתמש בה לא תמיד מכפיף את עצמו אליה כשזה לא נוח לו.

2- רב גדול אינו רב שמחמיר יותר. רב גדול הוא רב שמקיים את כל התורה כרצון אלוקים.
רבנים שלוקחים לעצמם רק חצי מתריג מצוות ומחמירים בהם חומרות שלא כתובות בתורה - אינם גדולים ואל תלך אחריהם.
לך אחרי רבנים שמקיימים את כל התורה, ולא מקימים מצוה אחת בהידור על חשבון השניה.
אם תראה רב שמקיים מצוות אתרוג בהידור ומזלזל בלשון הרע. או מקיים מצוות לימוד תורה ומזלזל בהצלת נפשות אתה מבין מיד שהוא שלם רק בחלקו.
מי שאוסר לגנוב ממון אחד מחברו ומתיר לגנוב כספי ציבור - אינו גדול ואל תלך אחריו. מי שמתיר לשקר את מס הכנסה על מנת להרויח ממון - אינו גדול.
כנ"ל אם תראה רב שבקי רק בהלכות בשר וחלב ולא מבין כלום בהלכות צבא ומלחמה דע לך שהוא חסר. מי שבקי רק בהלכה ולא בקי בקבלה. ומי שבקי רק הלכות סת"ם ולא בקי בהלכות שבת.
צריך רב מושלם!!
רב מושלם זה לא מי שאומרים עליו שהוא "גודל" אלה מי שבקי בכל חלקי התורה. גם במידות!! ולכן אם תמצא מי שהוא בקי בכל ספרי הפוסקים אבל מתנהג בגסות, מזלזל באחרים ומלכלך את פיו - אל תלך אחריו!!

מכלל דברי אתה למד שרבנים לא נבחנים על פי ההשתיכות הפוליטית שלהם אלא על פי מעשיהם. יש רבנים המוגדלים כחרדים שהם באמת גדולים על פי ההגדרות דלעיל. למשל הרב שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל. שהיה נחשב בין החרדים. והיה שלם בכל מה שמניתי ועוד הרבה. ויש ברוך ה' עוד כמוהו. ובחיים חיותו לא היו לו חיילים שילחמו על כבודו כ"גדול".
גם היום יש עוד רבנים שלמים בכל הנ"ל גם בין הרבנים הציונים וגם בין הרבנים החרדים.

האמן לי שאני מכיר הרבה הרבה רבנים ואני לא יודע באיזה קהל יש פחות רבנים שלמים בתורה באמונה ביראה ובמידות אמיתיות.

3- אין כאן שום קושיה . ח"ו לכתוב על רבנים "עורים"
הם רואים את הרמב"ן והם ,,,,, נוהגים על פיו. הם באו לארץ. הם התישבו בה. הם לא מותרים עליה. אם יש מישהו שלא נוהג על פיו - הוא חריג והקושיה עליו לא על הרמב"ן!!!

אם היית שואל שאלה זו לפני שנים הייתי מפנה אותך לספר "אם הבנים שמחה" שכתב רב גדול וחשוב שהיה פעם ממתנגדי הציונות בגלל שכך היה מקובל בין רבני חו"ל לפני השואה.
כשבירר את הסוגה לעומקה - התברר לו שהאמת היא שצריך לעלות לארץ ולהתישב בה. הוא כתב ספר שלם מלא במקורות להסביר למה הוא שינה את דעתו. חובה על כל מי שמתענין בנושא לקרוא את הספר החשוב הזה.

4- כשיהיה בית דין גדול בירושלים יוכלו כל הרבנים לשבת יחד ולברר סוגיות כאלו בדרכה של תורה. אני רואה את שאלתך כתפילה שכולם ישבו יחד ומתוך כך תגדל התורה ירבה כבודה וירבה אורה, ונזכה לגאולה שלמה. אמן.

כתבות נוספות