שאל את הרב

דעת הרב אליהו בעניין מסירת שטחים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/09/03 01:58 כד באלול התשסג

שאלה

בס"ד

שלום רב ושבוע טוב

ברצוני לדעת האם לפי דעת כבוד הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א יתכן מצב בו יהיה מותר למסור שטחים משטחי ארץ ישראל (101% של שלום וכו...).

תודה רבה

כתיבה טובה לרב, לבני ביתו ולכל בית ישראל

תשובה

בס"ד

אמצוות כיבוש ארץ ישראל היא מצווה מהתורה ובתור שכזאת אין אפשרות לוותר על חלק ממנה.

ואצטט לך כמה דברים שהרב אמר בשיעורים שלו בימי שני:

{[חסרון גרגיר אדמת הארץ כחסרון אות בתורה]}

"והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני ה".

כתב בעל הטורים: כתוב פעמים בתורה "מורשה" כאן בפסוק על ארץ ישראל וגם בדברים )לג ד( כתוב על התורה "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב" כי בזכות התורה זוכים בארץ ישראל. כדכתיב "ויתן להם ארצות גוים וכו בעבור ישמרו חוקיו ותורתיו ינצורו". ופעם אמר אחד מראשי אגודת ישראל - ר' מנחם זמבה הי"ד - שארץ ישראל היא כמו התורה וכמו שאם יחסר אות בספר תורה זה חסרון שאי אפשר להשלים איתו כך אם יחסר מטר מארץ ישראל אי אפשר להשלים עם כך.

{[גם עפר ארץ ישראל קדוש]}

ההלכה אומרת שאין קנין לנכרי להפקיע מידי מעשרות. וכן כתוב בשו"ע וברמב"ם שאין קנין לעכו"ם להפקיע מתרו"מ אפילו יביא קושאן של אבות אבותיו. וכך כותב הרמב"ם )בהלכות תרומות פרק א הלכה י(: "עכו"ם שקנה קרקע בא"י לא הפקיעוה מן המצוות אלא הרי היא בקדושתה, לפיכך אם חזר ישראל ולקחה ממנו אינה ככיבוש יחיד אלא מפריש תרומות ומעשרות ומביא בכורים והכל מן התורה כאילו לא נמכרה לעכו"ם מעולם ויש קנין לעכו"ם בסוריא להפקיע מן המעשרות ומן השביעית כמו שיתבאר".

{[חייבים להתענות על תוכניות להחזיר שטחים]}

השו"ע )סי' תקעו סעיף א'( אומר: "כשם שמתענין ומתריעין על הגשמים כך מתענין על שאר הצרות, כגון: גויים שבאו לערוך מלחמה עם ישראל או ליטול מהן מס או ליקח מידם ארץ...".
והשו"ע אומר פסק הלכה זה באופן מפורש ומתייחס לזמן הזה. שאם נאמר שדבר הרמב"ם מתייחס לזמן שביהמ"ק היה קיים, הרי פסק ההלכה של השו"ע מתייחס לזמן הזה. ולפיכך, בזמן שרוצים לקחת אפי' חלק מא"י אסור לנו לקבל זאת בשלוות נפש. צריכים לדעת שזו צרה קשה שמי יודע איזה צרות נוספות טמונות בתוכה, וע"כ אם לא מתפללים ותוקעים ביחד 'בהקבצו', זה מעשה אכזרי. ואם עושים תפילות תקיעות ותחנונים יה"ר שתקובל התפילה והכל יתבטל ויקויים הפסוק: "עוצו עצה ותופר" וכו'.


{[גבולות הארץ נאמרו בתורה על ידי אלוקים]}

בפרשת מסעי שם אומר הקב"ה למשה רבנו על ארץ ישראל בלשון "צו את בני ישראל" )פרק לד, ב(, וידוע שבכל מקום שכתוב 'צו' זהו צווי גם לדורות הבאים )עיין למשל רש"י על פסוק ב' מפרק ו' ויקרא( ומשמעות הענין כאן היא שכל הדורות כולל הדור שלנו מחוייבים לשמור על גבולות הארץ.
וגבולות ארץ ישראל אינן דומות לגבולות שאר המדינות, שאצלם הגבול נקבע על פי השליטה והכח. וגבול ארץ ישראל נקבע על פי הקב"ה וכתבם בתורה. "לפי שהרבה מצוות נוהגות בארץ ואין נוהגות בחוצה לארץ, הוצרך לכתוב מצרני גבולי רוחותיה סביב לומר לך מן הגבולים הללו ולפנים המצוות נוהגות" )רש"י שם(. הארץ לגבולותיה היא שלכם בלבד. בארץ לגבולותיה - יש קדושה מיוחדת. בארץ לגבולותיה - יש חיוב בתרומות ומעשרות וכו' מדאורייתא, הנובעים מקדושת הארץ. ואת הארץ לגבולותיה אסור למוסרה לאחרים )כלשון הרמב"ן, על הפסוק נ"ג מפרק ל"ג עיין שם באורך ועיין לאוה"ח הקדוש( "והורשתם את הארץ וישבתם בה" - כי יש מצוות עשה "שישבו בארץ ויירשו אותה".

{[תפילה על ארץ ישראל]}

'שמחה לארצך וששון לעירך' אנחנו מבקשים מהקב"ה שיתן שמחה לארץ ישראל שלא יקבלו אומות העולם הישמעאלים ועשיו חלקים בא"י. 'ששון לעירך' זו ירושלים שאנו רוצים שתהיה בששון. 'וצמיחת קרן לדוד עבדך' אנו רוצים את הגאולה ואז 'צדיקים יראו וישמחו' תהיה שמחה בארץ ישראל ויהיה כבוד לעם ישראל כשהקב"ה ימלוך מהרה בהר ציון משכן כבודך. יש ירושלים של מטה וירושלים של מעלה וכשזו מתרחבת גם זו מתרחבת, וירושלים של מעלה תמיד נשארת שלמה, ובהכרח שגם ירושלים של מטה תשאר שלמה. כי הקב"ה ברא את כל העולם וממנו בחר את אר"י לעם ישראל, ואת ירושלים שבה יהא המקדש. ברא את כל האומות ובחר בעם ישראל להיות לו לעם סגולה, "כי בחר ה' בציון איווה למושב לו" - "כי יעקב בחר לו יה ישראל לסגולתו", "כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב". ומצפים אנו ל"עריכת נר לבן ישי משיחך".


והייתי יכול להביא לך עוד מאות ציטטות ומקורות על כך - רק הבנת את העיקר.
אלוקים נשבע לאבות שהארץ תהיה של בניהם - שלנו!! האם אנחנו יכולים להפוך דברי אלוקים חיים??


בהצלחה

כתבות נוספות