שאל את הרב

דכאונות בלתי נשלטים

חדשות כיפה הרב שי פירון 09/08/02 03:20 א באלול התשסב

שאלה

אדוני הרב שלום רב!

אנא עזור לי!

אני ב"ה טיפוס די שמח ואופטימי בד"כ,

אבל בכל זאת, מדי פעם, ולצערי בזמן האחרון לעיתים תכופות, משתלט עליי מין דיכאון כזה חזק ובלתי מוסבר!

זה כאילו שאני מרגיש פתאום ריק מכל תוכן, מרגיש אפסיות שכזו, ושפשוט אין לי חשק לכלום!

זו לא עצבות לשם שמיים, כמו עצבות על פיגוע שהתרחש חס ושלום, אלא זה סתם דיכאון אישי ומיותר שמצליח להשתלט עליי כל פעם מחדש!

גם כשיש לי את כל הסיבות להרגיש מלא ומאושר, היצר שלי כאילו "מבטל" אותן ומדגיש כל דבר רע אפשרי!

כשאני כבר עמוק בתוך הדיכאון, אני מרגיש מין ריחוק כזה מהקב"ה, מין הרגשה כזו שכל המצוות פשוט רחוקות ממני ושהדבר האחרון שאני יכול לעשות באותו רגע זה להתפלל בכוונה או ללמוד תורה וכו'!

ובמקום זה זה גורר עוונות רבים.

זה פשוט הורס אותי.

אנא עזור לי,

איך אני יכול להימנע מדכאונות שכאלה?

ואם אני כבר עמוק בתוך דיכאון שכזה, איך אני יכול לצאת ממנו, ולצאת ללא "פגע" (עוונות)?

תודה רבה וישר כוח!!!

משה.

תשובה

ב"ה


שלום לך,


כן, לפעמים אנו חשים "ריק" פנימי. איזה תחושה שמלווה ברצון לשבור משהו. הרגשה שאני לא עושה שום דבר חשוב באמת. כבר הארכתי בכמה תשובות באתר זה: התחושות אותן אתה מתאר יכולות לבוא משני מקורות שונים: או שאתה חש שאינך עומד על קרקע מוצקה כיוון שטרם זכית לחבר את מה שאתה רוצה להיות עם מה שהנך. אין בך די כוח לקבל החלטות שונות, להתאמץ ולשוב אל עצמך, אל תוכך. אין בך כוח להתקדם ולהגיע אל מיצוי איך שהיית רוצה לראות את עצמך. זהו ביטוי למשבר הקורא כתוצאה מתהליך התקדמות לא מבוקר, לא מדורג. תהליך שלא מביא את האוח והנפש - יחד - אל רום הפסגה.
מן הצד השני, אין לי ספק שיכול להיות שהתופעה עימה אתה נתקל באה ממקום הפוך: אתה במדרגה כזו שמיצית את כל האפשרויות העומדות לפניך ועתה אתה מבקש לעלות למקום חדש. לגלות מה שטרם זכית לגלות. אתה חש צורך כמוס להגיע אל המקומות שבהן טרם היית.
כאן מדובר בשבר פנימי שנועד להוליד מדרגות חדשות.
זוהי ההבחנה בן שברון לב, שהיא תוצאה של התקדמות. לבין עצבות שהיא תוצאה של קלקול פנימי עמוק.


תחושותיך, אלה הגורמות לך להרגיש מוטרד ולא מאפשרות לך לתפקד כהלכה מצריכות בירור וליבון. יתכן ועצותי, אינן מספיקות כיוון שהבעיה אותה אתה מתאר מצריכה מפגיש של פנים אל פנים עם מי שמתמחה בהנחייה במשברים כגון: רבנים בעלי הבנה בתורת הנפש, מדריכים רוחניים, פסיכולוג וכו'. לכן, אם אתה חש שמצבך לא משתפר ואתה חש בתחושות אלה שוב ושוב, אנא גש לאחד מהנ"ל וה' הטוב יזכה אותך ואותנו בימים של שמחה.


בברכה,


שי

כתבות נוספות