שאל את הרב

דיכאון וחוסר במזל..

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/09/13 14:11 ה בתשרי התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב .

אז ככה אני בן 17 החיים שלי ממש לא כל כך שמחים יותר אני בדיכאון עצום כבר שלושה חודשים מאז שנפרדתי מחברתי שכל כך אהבתי אותה שהיא היחידה שהבינה אותי שתמיד הייתה שם בשבילי מאז החיים שלי רק הדרדרו היא המשיכה הלאה ואני עדיין תקוע אני אוהב אותה מאוד והיא חשובה לי מאוד אני כל היום בדיכאון שום דבר לא מצליח לי כמעט כלום לצאת מהדיכאון הזה היא אפילו סוג של לא מעניין אותה שאני אוהב אותה היא אמרה לי תתרחק ממני וזהו ואפילו לא לדבר איתה אני מבין אותה פגעתי בה אבל הכי גרוע שהיא בטוחה שעשיתי משהו שלא עשיתי אותו ובגלל זה היא ככה מתנהגת היא חושבת שבגדתי בה אבל זה ממש לא נכון קשה לי שאני מבקש ממנה מלא פעמים סליחות ושתפסיק להיות רעה אלי כי לא בגדתי בה אז היא אומרת שלא מעניין אותה והיא אחת שממש אהבה אותי היה בנינו הרבה חיבור של הדת שנינו ממש אוהבים את ה׳ ואת התורה והיינו ממש כל פעם שיחות על זה תמיד מקשרים תאמונה לכל דבר עכשיו אני כל יום מתפלל לה׳ שיחזיר לי אותה אני פשוט בדיכאון בגללה ויום אחד שעליתי לישון ביקשתי מה׳ שיתן לי לחלום עליה ויגיד לי מה יהיה העתיד שלי איתה וראיתי שם שאני והיא חוזרים להיות ביחד עכשיו עם בקשתי מה׳ אני יודע שלעולם הוא לא יאכזב אותי אני סומך רק עליו !! לא סתם ביקשתי אני כל היום בוכה ומדליק נרות לצדיקים קורא סגולות ברכות ומברך על כל דבר אפשרי לפני שלושה חודשים בעקבות הפרידה והדיכאון נפלתי לזרע לבטלה לצערי אחרי שהצלחתי לשמור על זה עד גיל 17 .. זה היה מדיכאון .. אבל מאז התחלתי להתחזק היצר אומר לי עזוב אתה חלש אפילו חברים שלך לא אוהבים אותך כי מאז שסיימנו בית ספר הם סוג של שכחו ממני למרות שניסיתי לשמור על קשר עכשיו תמיד קשה לי אני בוכה לה׳ ומבקש ממנו צועק לו אבא אל תתעלם ממני בבקשה ומתפלל סליחות כל יום לקחתי על עצמי לא ללכת לשום מקום על חשבון הסליחות ואני כבר ברוך השם תודה לאל הלכתי בכל הימים שהיו .. קשה לי מאוד עצוב לי היצר אומר לי בראש עזוב אותך אתה מתפלל לחינם אתה לא רואה שהוא בכלל לא מקשיב לך אתה בוכה כמו ילדה קטנה כל היום לחינם תקום תעשה דברים שכיף לך גם ככה חטאת כלום לא יחזיר לך תאהבה שלך וכלום לא יעזור לך ויחזיר לך את החיים הטובים הוא מתעלם ממך תבין אתה לא שווה כלום כבר חטאת זהו אין לך מה לעשות יותר תוותר תפסיק להתפלל ולקוות כל היום לישועות הו

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הכאבים והרגשות הקשים שלך גורמים לך לערבב דברים שונים. חשוב מאוד לעשות סדר בקשיים שלך ולהבדיל בין הדברים השונים:
1. חברה אהובה נפרדה ממך ומשום כך אתה עצוב.
2. היא נפרדה ממך מפני שאתה פגעת בה מצד אחד, ומצד שני היא בטוחה שעשית משהו חמור יותר - למרות שלא עשית אותו.
3. אתה מתפלל אל ד' שיחזיר אותה אליך. אתה עושה הרבה דברים שמבטאים את הרצון שלך שד' יעזור לך ובינתיים הוא לא מחזיר אותה אליך.
4. הצער והאכזבה שלך דוחפים אותך להתרחק מהאמונה ולתת פורקן ליצרים שלך כמו זרע לבטלה - אתה מנסה להרחיק את המחשבות הללו.

עכשיו נראה איך צריך להתמודד עם כל אחד מהקשיים:

1. הרבה אנשים נפרדים מבני זוג, תחילה הם עצובים אבל אם הם משתכנעים שלקשר הזה אין עתיד הם מצליחים להתאושש ולמצוא קשרים חדשים. אתה צריך לבחון את הקשר שלך אתה. אם מתברר לך שהיא סגורה על ניתוק הקשר אתה חייב להחליט שגם מבחינתך אתה מתנתק ממנה רגשית ופותח את עצמך לקשרים חדשים. כמו שהיה לך טוב אתה יהיה לך טוב עם משהי אחרת שתתאים לך. בטוח שיש כאלה בעולם, אתה רק צריך למצוא.

2. אתה מודה שפגעת בה. אם אוהבים לא פוגעים. אתה צריך לשאול את עצמך מה קרה לך שאתה פגעת במישהי שכל כך חשובה לך. אולי הפגיעה הזאת שכנעה אותה שהיא לא רוצה אותך יותר?
אתה צריך לשאול את עצמך מדוע היא חושבת שבגדת בה? עצם העובדה שהיא יכולה לחשוב כך עליך מעידה על משהו לקוי בקשר שלך אתה.
חשוב מאוד שתפיק לקחים מהטעויות שעשית בקשר הזה כדי שתדע לבנות את הקשר הבא בצורה יותר טובה.

3. התפילות שלך שד' יחזיר אותה אליך הם תפילות שווא. אם פגעת בה וגרמת לה להתרחק, אתה לא יכול לצפות שד' יתקן את השגיאות שלך. זה כמו אדם שמאחר לרכבת ומתפלל שד' יעכב את הרכבת.
אני לא אומר שד' לא יכול לחולל ניסים, אבל אסור לאדם לצפות שד' יחולל עבורו נסים. אדם צריך לדעת שד' מסייע למי שמתאמץ ומשקיע. אחרי שאתה הורס חברות אל תצפה שד' יתקן לך אותה.

4. המחשבות של היאוש דוחפות אותך למקומות רעים. אתה בצדק מזהה כאן את היצר הרע במיטבו. הוא מחפש אותנו ברגעים הקשים שלנו ומנסה לקלקל את מה שעוד נותר לנו. בקטע הזה אתה פועל בתבונה ובגבורה שראויה להערכה. אל תרפה ואל תחלש - כל כשלון רק יעצים את כוחו של היצר וידחוף אותך למקום נמוך יותר.

מסקנה: קח את הגבורה שיש לך להתמודד עם היצר הרע (="איזהו גיבור הכובש את יצרו"). תאמר לעצמך: "אני גבור ואני יודע להתגבר". במקום להתפלל שד' יחזיר לך אהבה נכזבת תתפלל אליו שידריך אותך להתחזק ולהתגבר, לגדול בתורה ובמצוות, באמונה וביראה, כדי שבעתיד תמצא לך בת זוג הראויה לך באמת, שתדע לנהוג נכון ולהיות נאמן ומתחשב. כך תגיע לבנות בית איתן בישראל.
תפילות כאלה יוציאו אותך מהדכאון והיאוש ויביאו אותך לאמונה ותקווה, לבטחון עצמי שאתה תדע בעזרת ד' לבנות את עצמך ולמצוא את הדרך הטובה עבורך.

חג שמח!

כתבות נוספות