שאל את הרב

דיבור בבית כנסת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/04/12 01:54 כז בניסן התשעב

שאלה

שלום כידוע אסור לדבר בשעת תפילה או בשעה שמלמדים תורה במקום, אני לומד בחברותא עם רב בבית כנסת ואנחנו סוטים לפעמים מלימוד המסכת לענייני חולין, יש עוד כמה אנשים בבית כנסת שלומדים כל אחד לבדו האם אני צריך ללמוד איתו רק מה שקשור לגמרא או שאפשר גם לפעמים לדבר על דוגמאות מהחיים למשל, עוד שאלה שקשורה, לקחתי את בן דוד שלי להרצאה של אמנון יצחק ותוך כדי הוא שאל אותי שאלות, זה היה בסוף האולם ולא הפריע לאף אחד עניתי לו בתמציתיות, האם זאת הייתה עבירה? הדברים נאמרו באולם של מתנ"ס, אני מעריך שדין אולם או כל מקום שנאמרים בו דברי תורה הוא כדין בית מדרש מצד שני זה עזר לו להבין את תוכן ההרצאה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

האיסור לדבר בשעת התפילה לא חל כאשר מדובר בצרכי התפילה. לעיתים צריך לשוחח כדי למלא תפקיד בתפילה: לשלוח אדם להיות שליח ציבור, לפתוח ארון קודש, לעלות לתורה וכד'.

אם בזמן הלימוד משוחחים באופן שמסייע ללימוד: ממחיש דברים, מרחיב או מבאר אותם לא רק שאין זו עבירה, לדעתי זה חלק בלתי נפרד מלימוד התורה.

מסופר בתלמוד (שבת ל פסחים קיז) "כי הא דרבה, מקמי דפתח להו לרבנן אמר מילתא דבדיחותא, ובדחי רבנן לסוף יתיב באימתא ופתח בשמעתא" כלומר היה מקום לשיח משעשע בבית המדרש בתחילת הלימוד - בדברים שלא קשורים ללימוד עצמו כדי לפתוח את הלימוד ברוח טובה.

כתבות נוספות