שאלה
בס"ד
הפסוק הראשון בפרשה שלנו הוא פסוק דיי מרתיע:
"[אתם ניצבים היום כולכם, לפני ה' אלוקיכם...]" (דברים פרק כ"ט פסוק ט')
שואלים חז"ל: לאיזה יום מתכוונים במילה ["היום"], ובכלל – למה כתב גם [אתם] וגם [כולכם] (מה ההוספה)?
היום מפורש בגמרא כ[ראש השנה], שמברכים בו:
"[היום] הרת עולם (היום בו נברא העולם), היום [יעמיד במשפט] כל יצורי עולמים".
קצת מפחיד לחשוב על זה, לעמוד במשפט על כל מה שעשינו בכל השנה – מי זוכר מה הוא עשה כל דקה ולמה?
ולשאלה השנייה – למה התורה כתבה גם אתם וגם כולכם?
התורה מפרטת מי אלו הניצבים, העומדים במשפט:
"[ראשיכם שבטיכם, זקניכם ושוטריכם, כול, איש ישראל. טפכם נשיכם*וגרך, אשר בקרב מחניך: מחוטב עציך, עד שואב מימיך]" (פסוק י').
[ראשיכם]: אלה העומדים בהנהגת העם, לא משנה באיזה צד הם ומה תפקידם.
[שבטיכם]: כל העדות, גם אלו השונים מעדתנו הספציפית.
[זקניכם]: הזקנים בעם, אלה שבעינינו נחשבים ל"מיושנים"/"לא מודרניים"/"סניליים"/ הגדרות דומות.
[שוטריכם]: אלו שנותנים את נשמתם לעם. משטרה, צבא וכדומה...
[כל איש ישראל]: איש הכוונה לאנשים החשובים, כל אחד מהם, לא משנה תפקידיהם, האידיאלים שלהם וכדומה...
[טפכם]: הילדים והנערים, כי לכל אחד מהם יש פוטנציאל עצום.
[נשיכם]: בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל, וכמובן שראויות להערכה על כל מפעליהן.
[גרך אשר בקרב מחניך]: כל אלה המתגיירים/חוזרים בתשובה – יש להעריכם מאוד (במקום שבעלי תשובה עומדים – צדיקים גמורים אינם עומדים).
[חוטב עציך]: חסרי האמונה, אבל [משקיעים] לשמוע לפעמים "מורשת ישראל" ולהתחמם, כמו חוטבי עצים החוטבים עצים לשם חימום (ועל התורה נאמר שהיא "עץ חיים").
[שואב מימיך]: בעלי "הרהור תשובה", ה"חיים בזרם".
אפשר לקחת דוגמה לאנשים כאלו:
אנשים שכשואלים אותם אם הם רוצים להניח תפילין/לעשותכל מצווה אחרת. והם אומרים "[א... לא]".
עצם אמירת ה["א..."] מעידה על הרהור תשובה (ונאמר כבר "אין מים אלא תורה").
מה קורה עם כל האנשים שהזכרנו? מה משותף לנו?
["לעוברך, בברית ה' אלוקיך*ובאלתו: אשר ה' אלוקיך, כורת עימך היום]" (שם, פסוק י"א).
ביום הרת העולם, הקב"ה בוחן אותנו אם קיימנו את השבועה שנשבענו לפני הכניסה לארץ.
וזה מאוד מפחיד. מי יוכל לזכות?
הקב"ה נותן לנו ג'וקר שיעזור