שאל את הרב

דברי החכמים רלוונטים?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/07/08 12:15 כו בתמוז התשסח

שאלה

שלום.

אשמח לעזרה:

האם חכמים באמירותיהם בגמרא ובשאר ספרים ידעו לכוון כך שדבריהם יהיו רלוונטים לכל הדורות שאחריהם או שמא דבריהם היו מושפעים ומכוונים למציאות ולתקופה הספציפית בהם הם חיו??

אני אתן דוגמא לשאלה,

מישהי אמרה לי שלדעתה כל מיני אמירות "שובניסטיות" של חכמים בגמרא מקורם במציאות בה הם חיו ואיך שהיו אז תופסים את האישה שלא הייתה משכילה ומעמדה היה נחות..

אך דבריהם כיום כבר לא רלוונטים משום שעם הקידמה וההשכלה השתנה גם מעמד האישה ולכן אין מקום לכל מיני תפיסות ישנות של חכמים בעבר.

תודה רבה-רבה.

תשובה

ב"ה

שלום.

נדמה לי שהתשובה לשאלה זו נעוצה בהכרת הדמויות של חכמי ישראל.

ובכן:

1)כל חכם הנזכר בתלמוד הוא היה בעל רוח הקודש והיתה לו יכולת להחיות מתים.
(זה אומר שדרגתו האישיותית היתה כ"כ גבוהה שכל מעשיו ואמירותיו הם בראיה אלוקית ).

2)כל חכם קיים את מה שהוא אמר (ולכן בפרקי אבות נאמר "הוא היה אומר" במשמעות שהוא היה את מה שהוא אמר.)

3)חכמים קבלו במסורת איש מפי איש את מה שנאמר למשה רבנו בהר סיני. והם מהווים את התורה שבעל פה שהיא "כלהבת הקשורה בגחלת".

4)על הפרופורציה שבפער בין הדורות נאמר בתלמוד בבלי מסכת שבת דף קיב עמוד ב
"אמר רבי זירא אמר רבא בר זימונא: אם ראשונים בני מלאכים - אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר, אלא כשאר חמורים. "

5)כדוגמא קטנה ראה מה נאמר בתלמוד בבלי מסכת סוכה דף כח עמוד א
"שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראוים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראוים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים. גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הויות דאביי ורבא. לקיים מה שנאמר (משלי פרקח) "להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא". וכי מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה. אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה - כל עוף שפורח עליו מיד נשרף. "

ומכאן תשובה לשאלתך שכל מה שנתפש בעיניים שלנו כנמוך ולא רלוונטי ,כלא נכון ולא מציאותי, כלא מתאים וכפרימיטיבי- זה רק בעיניים של מי שאומר כך ותו לא.

ולא מפיו אנו חיים לשמחתנו!

ודע לך שהמציאות לא השתנתה מאז ועד ימינו אנו.
היא רק לבשה צורה אחרת בבחינת "אותה גברת בשינוי אדרת" אבל מידות הנפש נשארו והיצרים של האדם נשארו והמטרות נשארו וכל מה שכתוב בספר בראשית הוא בעצם כ"מעשה אבות סימן לבנים" מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש תחת השמש ולכן מסיים החכם באדם את ספרו קהלת באמירה מאוד משמעותית "
[ סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם:]





בברכה,



עוזיאל אליהו,

.




כתבות נוספות