שאל את הרב

דברים שבהם הקראים צודקים עקרונית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/01/07 18:24 ו בשבט התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני מתעניין מאד בכל מה שקשור לקראות, לא מטעמי אמונה בהם או באמונתם חס ושלום, אלא מתוך סקרנות גרידא. בעבר גם ניהלתי לא אחת ויכוחים עם קראים ובהרבה דברים ניתן להוכיח די בקלות שהם טועים.

שאלתי היא לגבי הדברים שאין ספק שהם לא טועים בהם, ופירושם עולה בקנה אחד עם הפירוש האמיתי של התושב"כ והתושב"ע אך דא עקא, דווקא אנחנו לא עושים כראוי.

הנושאים הללו הם בעיקר בנושאי המועדים. אנחנו כיום הולכים עדיין לפי החשבון (שהוא טוב לתקופת הגלות) בעוד הם הולכים לפי המולד, שהוא כידוע הזמן בו התורה קבעה את המועדים. האם אין מקום כיום במדינת ישראל לשנות בשנית את הלוח ללוח ירח אמיתי על פי עדים? הידע קיים, הסמכות קיימת, מה אם כן מונע? יש כאן מצב אבסורדי לכאורה בו אנו מנצלים את זכותנו לקבוע את המועדים, במקום ללכת על פי הכתוב בתורה וכפי שנהגו אבותנו עד המאה הרביעית...

כנ"ל בנושא יום טוב שני של ר"ה. אמנם הקראים לא מזהים את הרשאן לחודש השביעי כ"ראש השנה" אלא כחג הנקרא "יום תרועה" ובו הם מתפללים ולא תוקעים בשופר, אך הם חוגגים אותו יום אחד ככתוב, ואילו אנחנו, קובעים אותו יומיים, כשאין ביום השני שום צורך אמיתי בכך...

כנ"ל בנושא "יום טוב שני של גלויות" במיוחד לאלו הנוהגים אותו בארץ ישראל.

האם אין מקום להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את היהדות לחלק מההלכות שנהגו בימי קדם בדיוק כדרישת התורה? אין כאן חס ושלום שאלת כפירה, שהרי מוסכם שכך נהגו אבותנו שהאמינו בתושב"ע.

כדי להסיר חשד שאני קראי בדעותיי אני מעלה גם שאלות בהלכות שהקראים לא מקבלים אותן. בשאלות הללו יש נפקא מינא להלכות רבות שהיו בימי קדם והתבטלו בגלות, וזה הזמן להחזירן על ידי פסיקת גדולי ישראל ולא "מלמטה" כגון תכלת לציצית, תקיעת שופר ביום ר"ה שחל בשבת, לולב ביום א' של סוכות שחל בשבת ועוד...מדוע אף אחד לא מרים את הכפפה?

לתשובתכם אודה,

שמוליק

תשובה

שלום וברכה
השאלה שאתה מעלה אינה קשורה לקראות, היא שאלה כללית לגבי התייחסותנו ללוח העברי. השאלה הרבה יותר קשה בשל העובדה שככל שהשנים עוברות יותר ויותר פעמים פסח מתרחש מחוץ לזמן של חודש האביב, דבר שמחמיר יותר את המצב.
אני חושב שראוי היה להתמודד עם הבעיה. לא הייתי מציע היום לחזור ולקדש לאור הראייה, ויש לזכור כי גם בזמן שהקידוש היה לפי הראיה היה לחכמים יכולת תמרון די משמעותית, ואנו משתמשים ביכולת התמרון הזו כיום. ברם, אין הרבה סיכוי שהתמודדות זו תבוא: כדי שהיא תבוא יש צורך בעולם רבני מאוחד, כפי שאיחד (אפילו בכוח) רבן גמליאל, ואיני רואה שום אפשרות שדבר כזה יתרחש.

על כן, אנו ממשיכים בדרך הזו, וביסודו של דבר אחדות האומה והפסיקה חשובים יותר מכל דבר אחר.

הדבר נכון גם ביחס לשאר השאלות שלך. אנחנו כנראה נישאר איתן לשנים רבות.

כל טוב
י

כתבות נוספות