שאל את הרב

גנבת דעת בעבודה אקדמית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/09/11 16:22 ז באלול התשעא

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני לומדת לתואר ראשון, בתקופה זו יש לי עומס רב, הרבה עיסוקים וכולם מאוד חשובי לי, בין השאר יש לי עבודה של אחד הקורסים הפחות משמעותיים בתואר אך חובה, שאלתי היא האם מותר לי לתת לחברה שתעשה לי את העבודה תמורת תשלום, ואני אשנה חלק ממנה, או שאני אשיג את כל החומר והיא תכתוב לי אותה? או כל אפשרות אחרת?(כידוע חלק נרחב מהסטודנטים נוהגים לקנות עבודות והדבר ידועה למרצים ולהנהלת המוסדות)

תודה מראש

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש הרבה מעשים מושחתים שידועים לכולם, זה לא הופך אותם למותרים. הרבה אנשים לא משלמים מס כדין - אין זה מתיר לרמות את מס הכנסה.

כך גם כאן - העובדה שיש במכללות תלמידים מושחתים אינה הופכת את הדבר למותר.

לי נראה שאם מישהו עושה עבודה עבורך זה לא עונה לדרישות האקדמיות.
אם את סבורה אחרת ממני, הרי הדרכתי לך לפעול כאדם הגון שאין לו סיבה להסתיר את מעשיו. תצייני על גבי העבודה בדיוק כיצד היא נעשתה, כגון:
'העבודה נעשתה על ידי חברתי ואני שיניתי חלק ממנה'
או
'אני השגתי את כל החומר וחברתי כתבה עבורי את העבודה'

אם את סבורה שהאוניברסיטה מוכנה לדברים כאלה, ממילא העבודה שלך תאושר והכל יהיה בסדר.
אבל אם את חוששת שהדבר לא מקובל - אין לך היתר לקנות עבודה בכל צורה ודרך, ולהסתיר זאת - זו גנבת דעת.

כאשר למדתי באוניברסטיה, לפני שנים רבות, הייתי צריך לעשות עבודה בנושא שלא כל כך התמצאתי בו - פניתי למומחה כדי להתיעץ אתו והוא הנחה אותי באופן ברור - אני דווחתי על כך בהקדמה לעבודה וזה לא פגע בי.

נראה לי שגם אם כרגע את נדרשת למאמצים קשים שכרך בצידך. השכר הוא נקיון הכפים וזכות הלב היודע שכל השגייך הם שלך, רק שלך. התאר שאת תזכי לו יהיה כולו שלך, פרי עמלך והשתדלותך. זה גמול גדול מאוד בחיים והוא מובטח רק לאדם הישר.

כתבות נוספות