שאל את הרב

גמרא לבנות

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 04/07/02 19:51 כד בתמוז התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב.

ידוע לי שפעם לא היה מקובל (ואולי אף אסור) שבנות תלמדנה גמרא. השאלה שלי היא למה??

לפני שנה בערך שאלנו את המורה שלי למה אנחנו לא לומדות גמרא שזה הרבה יותר מעניין לדעתנו, והיא ענתה לנו שפעם האיסור הזה נבע מכך ששכלן של הבנות באותם ימים לא היה כל כך מפותח ללימודי גמרא. האם זה נכון??

אם כן, אז הרי לימנו זה כבר לא נכון שהרי הבנות מצליחות ומשכילות בימנו. אז למה עדיין הבנות לא יכולות ללמוד גמרא?

יש לזה סיבות נוספות?

אשמח לקבל תשובה מפורטת כי הנושא נורא מעניין אותי.

תודה מראש וסליחה על ההטרחה.. :)

תשובה

ב"ה י' מנחם-אב תשס"ב

להדס שלום!

תודה על שאלתך החשובה.

בדברייך הזכרת ברמז את מאמר חז"ל במסכת סוטה: "כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות", הרמב"ם מביא מאמר זה להלכה בהלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יג: אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואע"פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות, במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות.

הרמב"ם פוסק שאשה פטורה מתלמוד תורה על פי דברי חז"ל במסכת קידושין, אבל יכולה ללמוד, ומאידך הוא מביא את האיסור של האב ללמד בתו תורה, והסיבה חוסר היכולת של הנשים לרדת לעמקם של דברים.

ברור שציווי חכמים הוא רק על האב ולא על רב או מורה, וצווי זה עומד במקביל לצווי התורה על האב ללמד את בנו תורה.

וברור שבימינו שנשים לומדות את כל המקצועות בעולם, ולעיתים מספר הנשים בתחומים מסויימים עולה על הגברים כמו לימודי רפואה בארץ, אין שום איסור שאשה תלמד גמרא לבדה או על ידי מורה. מי שסובר שיש איסור כזה גם בימינו הוא חייב לאסור גם לימוד של משנה או אפילו פרשנות של התורה שכל זה בכלל תורה שבעל פה, שהרמב"ם מציין שאב לא ילמד את בתו, ולא מצאנו בשום מקום שאסרו לימוד פרשנות של התורה על פי מדרשי חז"ל או משנה, ולכן בודאי מבחינה הלכתית מותר לאשה ללמוד גמרא.

השאלה היא לשם מה, וכאן מדובר על שאלה חינוכית, אם המטרה להכיר תחום זה, שמהווה אבן יסוד של הלימוד הישיבתי של הגברים, בודאי שמותר ורצוי שאשה תדע במה בעלה הנכחי או לעתיד השקיע וישקיע שנים רבות של עמל ויגיעה, ולשם כך ניתן להסתפק בהכרות קצרה. אם היא רוצה להיות טוענת רבנית בבית דין רבני, ולשם כך צריך לדעת סוגיות רבות בש"ס בודאי שזה אפשרי. אם מדובר ברצון להדמות לבחור ישיבה, שעולמו הרוחני נבנה דרך לימוד גמרא, כאן קיימת בעיה, שלרוב הנשים קיימים תחומים אחרים בתורה המתאימים להן, שדרך אותם תחומים היא יכולה להתקדם בעבודת ה' כמו לימוד אמונה ותנ"ך, מוסר וחסידות.
תחומים הקרובים יותר לעולם הרגש מאשר לעולם השכל.
לימוד הגמרא מבוסס כולו על לימוד שכלי התואם יותר את אופים של הגברים.ובכלל כל חיקוי הוא בעייתי מאד, אם אינו מתקשר לאישיותו של המחקה. אבל אם קיימות נשים שבאופיין השכל תופס מקום מרכזי, והן מרגישות שהן מתקדמות בעבודת ה' דרך לימוד הגמרא, לא ניתן למנוע מהן זאת.
בהצלחה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות