שאל את הרב

גיל נישואין4

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/01/02 16:14 יד בשבט התשסב

שאלה

בסיעתא דישמיא

אני נערה בת 17 לומדת בכיתה י"א אני מבינה את הבעיתיות שיש בחברות ומשתדלת כמה שיותר להמנע

מלהיות בחברה מעורבת

אך הייתי רוצה לדעת באיזה גיל אני כן אוכל לפתח קשר לשם חתונה?

ואם אני רוצה להתחתן מוקדם ומרגישה מוכנה בערך כמה זמן לפני צריך להתחיל הקשר?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה רבה

מבין כותלי שאלתך אני מבין שאת מספיק בוגרת ומרגישה שיכולה את להנשא.
לפני זמן כתבתי למישהו בגיל דומה את דעתי ואני מצרף אותה אליך.

-----------
שאלה
אני תלמיד בשמינית ויוצא עם מישהי בשמינית בקשר למטרת נישואים קשר שהתפתח במסגרת תנועת בנ"ע ברצוני ללמוד בשנה הבאה בע"ה בישיבת ,,,,, וברצוני לשאול לדעת הרב לגבי גיל הנישואים ושירות לאומי או לימודים במכללה לגביה

תשובה
אני מבין שאתם רואים את הקשר בצורה חיובית לא רק היום אלא גם בעתיד. גם כשיהיו ילדים וגם כשתצטרכו להתמודד עם בעיות פרנסה אתם רואים את עצמכם עושים את זה יחד וטוב.
אם כן אתם צריכים לשבור קצת מוסכמות ולהתחתן מוקדם.
לפני כן אתם צריכים לראות שאתם בטוחים בטוחים במהלך. שיש לכם דרך להתמודד עם בעיות הפרנסה, דיור, וכד'. אתם צריכים להיות כל כך בטוחים עד כדי כך שההורים שלכם לא יחששו מהגיל. שלא יחששו מהמוכנות שלכם.
אתם צריכים לזכור כי באופן אמיתי, בדרך שבה הקב"ה ברא את עולמו אתם בגיל של נישואין. הרבה נישואין שננערכו בגיל כזה הצליחו מאוד. אמנם היו כאלה שלא הצליחו כי לא חינכו אותם לאחריות, לבצע את מעשיהם בשום שכל וכד.
באופן מעשי – אם אתם מספיק חזקים אתם צריכים לזכור שהשירות הלאומי הטוב ביותר אינו בשדרות או באופקים שנה אחת, אלא בבניית בית של תורה. אם אתה רוצה ללמוד שנה הבאה בישיבה והיא אתך אתה לא תוכל להפגש איתה עד הנישואין יותר מידי – זה לא בריא ולא טוב ולא מועיל לכלום. אם החלטתם שאתם מתאימים זה לזו – שלום. אין שום טעם בהמשך השהות ביחד, צריך להגיע בזה למינימום ההכרחי.
תספיקו להיות הרבה ביחד כשאתם נשואים וזו כמובן עוד סיבה טובה לא לדחות את הנישואין אפילו לא ביום מיותר.
לגבי לימודים במכללה – זה רעיון טוב מאוד, זה יעזור לכם לבסס את הבית מבחינה רוחנית ומבחינה כלכלית. וזה יעזור לעם ישראל אחר כך כשתצאו לחיים – אם זה בשליחות באיזה מקום בארץ או בעולם, חיים של שירות לאומי. ואם זה במקום אחר.

מזל טוב ובהצלחה.

------

שלום, כבוד הרב.

אני בחור בן 19, והשנה התחלתי ללמוד בישיבה.
מאוד חשוב לי נושא הנישואין וזה עניין שאני חושב עליו רבות. האידיאל של בניית בית בישראל, בית כשר לפי כל חוקי ההלכה, והבאת ילדים לעולם, הוא אחד האידיאלים הכי חשובים לי, במיוחד לאור העובדה שגדלתי בבית חילוני, כשאני הילד היחיד בבית. השאלה שלי היא האם זה נכון להתחתן בגיל כה מוקדם וכשאני רק בתחילת דרכי התורנית? שוב אדגיש שזה עניין מאוד חשוב ועקרוני בשבילי, ואני חושב עליו רבות.

מצפה לתשובה,
בתודה מראש,


תשובה
בס"ד

שלום

חכמינו אמרו לעולם ילמד אדם תורה ואחר כך ישא אישה, כמובן שאין הכוונה ללמוד את כל התורה כולה כי אחר כך לעולם באמת לא ישא אישה כלל. העיקר הוא שידע מאין הוא בא ולאן הוא הולך.

אם אתה יודע את דרכך בחיים תוכל למצוא אישה ששותפה לאותה דרך ויחד תצליחו לבנות בית נאמן וכו'.

אם אתה לא יודע לאן אתה הולך בגלל היותך צעיר - אתה צריך אשה שקשורה אליך כל כך חזק שהיא תלך אחריך במדבר בארץ לא זרועה ולכל אשר תפנה - היא אחריך.

בכל מקרה אם אתה מוכן לנישואין - כבר איחרת בשנה כיון שחכמינו קבעו את גיל שמונה עשרה לחופה.
הרבה נישואין שנערכו בגיל כזה הצליחו מאוד. אמנם היו כאלה שלא הצליחו כי לא חינכו אותם לאחריות, לבצע את מעשיהם בשום שכל וכד.

צריכים לראות שאתה בטוח במהלך. שיש לך דרך להתמודד עם בעיות הפרנסה, דיור, וכד'. צריך להיות כל כך בטוחים עד כדי כך שההורים שלך לא יחששו מהגיל. שלא יחששו מהמוכנות שלכם.

מזל טוב ובהצלחה.

---------

לסיכום דעתי מאוד ברורה. אם את רצינית - את בגיל מתאים, וכדי שגם ההורים יחשבו כך חכי עוד שנה והתחתני אחרי או בסוף השמינית.

כמה חודשים קודם לכן תוכלי לצאת עם מי שנראה מספיק רציני להקים בית ולהרים את העול הזה בגיל צעיר.

רוב האנשים חושבים שאי אפשר בגיל שמןונה עשרה להקים בית, אבל זה רק בעשרות השנים האחרנות. לפני כן במשך מאות ואלפי שנים רוב האנשים נישאו בגיל צעיר ואת היית נחשבת כבר מבוגרת. כן כך שמך בהלכה "בוגרת".


כתבות נוספות