שאל את הרב

גילוח בספירת העומר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/03/13 15:15 יח בניסן התשעג

שאלה

אנחנו נמצאים כעת בימי הספירה ויש לי על זה שלוש שאלות:

1. אסור להתגלח במועד כדי שלא ייכנס למועד מנוול. מה שקורה זה שאדם מתגלח לפני המועד ואז בכל שאר הזמן עד ליציאת החג הוא נראה כאילו הוא בשבעה. מה הועילו חכמים בתקנתם?!

2.אני מאוד רגיש לאסתטיקה שלי, במיוחד בכל מה שקשור לשיער, וזקן גדול, פרוע ולא מסודר מאוד מצער אותי. בדרך כלל הזקן שלי באורך שאני אוהב, מקוצץ ומסודר אבל בימי הספירה אני פשוט נגעל להסתכל על עצמי במראה! התחלתי עם העניין הזה בעקבות אבא שלי כשהייתי בגיל 13 ועוד לא היה לי ממש זקן אז זה היה בסדר. היום אני בן 24 וכבר כמה שנים שאני נראה ומרגיש זוועה בימי הספירה ועוד לא ביררתי דעת תורה לגבי העניין.

ככל שאני יודע ספרדים לא מתגלחים עד לד בעומר. אין איזשהו צד להקל? משהו שיעזור לי להיגעל פחות מאיך שאני נראה? אולי היתר לסדר את הזקן רק בימי שישי לכבוד שבת?

3. על מה בדיוק מתאבלים בימי הספירה? כל העניין "מסתכם" ב24,000 תלמידיו של רבי עקיבא או שיש משהו עמוק יותר?

תודה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אפתח תשובתי בתגובה שתהיה לך מועילה ביותר, למרות שלא שאלת על כך. נראה שאתה מרוכז בעצמך. אני מעיר לך מפני שאני רוצה בטובתך.

הדברים משתקפים בברור מהכתיבה שלך:

1. כל השאלות שלך סובבות סביב 'אני' (אפשר פשוט לספור כמה פעמים המילה 'אני' נזכרת כאן).

2. אתה מתאר באריכות עד כמה אתה מקפיד על המראה שלך... הזקן המוקפד והמסודר...

3. כאשר מדובר באחרים, יש לך מעט מאוד רגישות - השאלה האחרונה שלך מנוסחת באופן מקומם: "כל העניין "מסתכם" ב24,000 תלמידיו של רבי עקיבא..."
כאילו אינך סופר בכלל 24 אלף הרוגים.

התשובות לשאלותיך:

יהודי שאין לו בכלל זקן זו תופעה חדשה מאוד. האיסור בתורה להתגלח בתער, הביא לכך שיהודים יהיו מזוקנים, זו נקודת המוצא של איסור הגילוח בחול המועד.

מכל מקום אם אתה מבקש הקלות, להלן ציטוט מתוך דברי הרב ליאור: "מי שמתגלח בכל יום יכול להתגלח גם בחול המועד. אלא שלגבי חול המועד פסח, יש כאלו שמתחילים את ימי האבילות של ספירת העומר מתחילת הספירה, להם אסור להתגלח". עיין:
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=60170

גם לענין גילוח בספירה, יש מקילים, בודאי לענין שבת (יש מקילים אף להתגלח כל שלשה ימים בעקר אם הדבר מתבקש מתוקף עבודתם הציבורית).
עיין באריכות בהערה 9 בקישור הבא:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=262

כתבות נוספות