שאל את הרב

גיור תינוקות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/04/11 22:57 יב בניסן התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בת 25 מאומצת מברזיל מגיל חודש.

הוריי טסו לברזיל לאמץ ילדה מכיוון שאימי הייתה עקרה והם רצו משפחה. התהליך שם היה בדיקות רפואיות ואימוץ בבית משפט חתימה וזהו.

כשהגענו לארץ עברתי גיור ברבנות שבשעתו התמחתה בגיורי תינוקות. התהליך שם כלל בית דין כנדרש וטבילה במקווה שנעשתה ע"פ דרישת בית הדין כחוק!

בסיום התהליך נחשבתי כגיורת לכל דבר ועניין יהודייה. וקיבלתי מסמך רשמי המאשר זאת מהרבנות.

הגיעו לאוזניי שמועות ממאומצים שהכרתי שבגיל 12 הייתי אמורה לעבור איזשהו תהליך דתי הכולל הצהרתי כיהודייה. האם זה נכון ומה התהליך?

צריך לציין כי הוריי לא קיבלו שום מידע כזה בתהליך הגיור עצמו והופתעו לשמוע זאת כמוני מה ניתן לעשות במקרה כזה שמבחינת הרבנות אני לא מגויירת כי לא השלמתי את התהליך?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אם לאחר גיל בת מצווה נהגת כיהודיה וקיימת מצוות של יהודים - כמו שמירת שבת או כשרות או ברכות וכד' הרי שאת בטאת רצון שהגיור שנעשה לך בילדותך יתקיים והוא מתקיים.

אם בגיל בת מצווה היית מבטאת אי הסכמה עם הגיור שנעשה לך אז הגיור היה בטל.

אני מצטט לך כאן תאור מפורט של הדינים הנוגעים אליך מתוך שעור של הרב אליעזר מלמד

גיור קטנים
על פי ההלכה ניתן לגייר גם ילדים קטנים, על ידי מילה וטבילה. אלא שיש בזה לכאורה בעיה, הרי ברור שאין לקטן דעה בוגרת כדי להחליט להיות יהודי ולשמור תורה ומצוות, ואפילו אם יצהיר בפני בית הדין שרצונו להתגייר, מאחר שהוא קטן אין להצהרתו תוקף. ואם כן על סמך מה ניתן לגיירו? התשובה לכך, מאחר שאנו יודעים שזכות היא להיות יהודי, בית-הדין יכול לגיירו (שו"ע יו"ד רסח, ז.)

כלומר, בנים מתחת לגיל שלוש עשרה, ובנות מתחת לגיל שתים עשרה, שמבחינה הלכתית אין להם דעת, גיורם נעשה על דעת בית-הדין, הקובע שמבחינה עקרונית טוב להיות יהודי, ולכן מזכים את הקטן ומחליטים למענו, ומגיירים אותו.

כמובן, שאין בית-הדין הולך לחפש ילדים גויים כדי לזכותם בגיור, אלא להיפך, רק אם יש מצד הגר רצון חזק להתגייר, מגיירים אותו. וכן גם לגבי קטן, רק אם ישנו גילוי של רצון מצידו או מצד משפחתו להתגייר, רק אז בית-הדין מגיירו. הבעת הרצון יכולה להיות מצד הוריו של הקטן שבאים להתגייר, וחפצים שגם בנם יתגייר עימם. ולא רק הורים יכולים לרצות לגייר את ילדם, אלא גם זוג שאימץ ילד גוי יכול לבוא לבית- הדין, ולגייר את ילדם המאומץ, שהואיל והם האפוטרופסים שלו ודאי שהילד מעוניין לעשות כרצונם. ואף הקטן עצמו יכול לפנות לבית-הדין ולהביע את רצונו להתגייר, ובית-הדין אם ירצה יוכל לזכות אותו ולהחליט לגיירו. אולם זה מקרה נדיר שילד קטן יגלה רצון עז להיות יהודי, ובית הדין ישתכנע מכך לגיירו לפני גיל בר-מצווה.

אולם חשוב לציין: גיורו של הקטן, כל זמן שלא הגיע לגיל בגרות, עדיין אינו מוחלט. שאם הקטן, כשיהיה בן שלוש עשרה, ימחה ויאמר: אינני רוצה להיות יהודי, תפקע ממנו הגירות. אבל אם בהיותו בן שלוש עשרה יקיים מצווה אחת כיהודי, למשל יניח תפילין, הרי הוא כבר יהודי לכל דבר, ושוב לא יוכל לחזור בו לעולם (שו"ע יו"ד רסח, ז.)

להלן הקישור של מקור השעור
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4044

מכאן נראה שהגיור שלך תקף, אבל אני לא מכיר בדיוק את כל הפרוצדורות של הרבנות הראשית. אם את רוצה להיות בטוחה ללא פקפוק את יכולה לפנות אליהם ולקבל מהם תשובה מוסמכת וסופית.

כתבות נוספות