שאל את הרב

גיור שלא נעשה ברצון

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/09/03 06:19 ג בתשרי התשסד

שאלה

כבוד הרב שלום,

אשתדל לקצר, אך חשוב לי לכתוב את כל הפרטים כדי שהסיפור יהיה ברור.

סבא שלי שיחיה נולד לאב נוצרי ואם יהודיה. הוא גדל כקתולי והאמין שזו דתו. בגיל 19 אמא שלו סיפרה לו שהיא יהודיה. בגיל 19 הוא גם התחתן עם סבתא שלי, בחורה קתולית. (סבתא שלי התחנכה במוסדות קתוליים, אבל אישית היא לא הרגישה קשר לדת הזו). רק בגיל 21 סבי הבין שהוא יהודי. הוא כבר היה נשוי לסבתי ולחם במלחמת העולם השניה.

כשחזר סבי מהצבא, הוא אמר לסבתי שהוא רוצה לקיים אורח חיים יהודי אך לא לחץ עליה להתגייר.

נולדו להם חמישה ילדים שגדלו בבית שבו שמרו שבת וחגגו את החגים- אך הם לא היו יהודים!

סבתא שלי התגיירה אחרי שכל ילדיה כבר נולדו. בעקבות זאת סבא שלי החליט שעל הילדים להתגייר. אמא שלי נחרדה לגלות שהיא לא יהודיה ורצה לטבול במקווה. היא גויירה כהלכה ע"י בי"ד שהיה בעירם.

אבל אחיה של אמי היו אדישים לגיור או שלא רצו בו. השניים הבוגרים היו בגיל ההתבגרות עם כל הבעיות עם ההורים. סבא שלי ממש הכריח אותם לטבול ומאז הם ממש אנטי. השניים הצעירים היו אדישים והם טוענים היום שלגיור אין שום משמעות עבורם, ובמשך כל התהליך הם רק חיכו שזה ייגמר. הם הגדירו את הגיור כ"שטויות של אבא".

השאלה שלי: האם דודיי נחשבים ליהודים? אמא שלי חושבת שלא, והיא טוענת למשל שמותר לדבר איתם בטלפון כשאצלם עדיין שבת.

העניין מעורר אצלי כל מיני שאלות: האם מותר לי לאכול איתם ליד אותו שולחן? אנחנו כבר קרובים אחד לשני באופן אישי בגלל הקרבה המשפחתית. מצד שני למדתי שאסור...

סבא שלי לא ישב שבעה על שלושת ילדיו שהתחתנו עם גויים והם נמצאים תמיד בקשר. האם נהג נכון? (לדעתי הוא רואה אותם כיהודים לכל דבר- הרי הוא עצמו דאג לכך שהם יתגיירו...)

מה תוקף הגיור של דודיי שנעשה בעל כורחם?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה.

אם תיארת את המציאות באופן מדוייק – אין לגיור שום תוקף. גם לפי הדעה המקילה ביותר, המתגייר צריך לרצות להצטרף לעם היהודי. רק "דתות" אחרות, להבדיל אלף אלפי הבדלות, נותנות תוקף להצטרפות שנעשית בכפייה.

אני רק מתפלא האם בית הדין שגייר אותם היה מוסמך לגייר, כי איך הוא גייר אותם באופן זה?

אין איסור לשבת באותו שולחן עם גוי, רק צריך להיזהר שלא יתעסק עם היין וכך יהפוך אותו ליין נסך, וכמובן אין לאכול מכליו שבלועים בהם טריפות, והם גם לא הוטבלו.

כיון שילדיו אינם יהודים, סבא שלך לא היה צריך לשבת עליהם שבעה.

אבל כיון שזו שאלה שלכל פרט בה יש חשיבות עליונה אינני רוצה לקבוע הלכה דרך אינטרט. כי צריך להפנות אותך לבית דין שיבדוק ויקבע.

אתן לך דוגמא אחת שיש לה מאוד משמעות והיא באיזה גיל זה קרה?

ילדים לפני גיל מצוות מגויירים רק על תנאי בית דין. וכשהם גדלים שואלים אותם האם הם רוצים להמשיך בגיור - או לא. אם הם רצו בתחילה ואחר כך לא רצו - הם גרים ואם הם הודיעו שאינם רוצים בגיל בר מצוה - הם אינם יהודים.

אם כשהם התגיירו הם היו בגיל בר מצווה ויותר ולא קיבלו על עצמם שום תורה ומצות - הם לא גרים.
אבל צריך לבדוק האם באמת לא קיבלו - או שקיבלו ורק אחר כך התחרטו.

בקיצור - צריך לבדוק את כל הפרטים ולתת לכם תשובה מדויקת על דבר כל כך גורלי.


בהצלחה

כתבות נוספות