שאל את הרב

בשר וחלב

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/09/12 14:12 ד בתשרי התשעג

שאלה

שלום,

האם מותר לבשל בסיר חלבי, סלט פרווה שמיועד לארוחה בשרית?

תודה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הנושא מורכב מעט (הבדל בין אשכנזים וספרדים וכד') מצאתי תשובה יפה ומפורטת של הרב איל משה קרים
בקישור
http://www.daat.ac.il/daat/tsava/33-2.htm

שאלה:
בצוות קיים סיר המיועד להכנת קפה שחור ומספר פעמים בושל בו קפה עם חלב. האם מותר
לבשל בו קפה שחור על מנת לשתותו בארוחה בשרית?

תשובה:
א. רוב הראשונים מתירים לאכול מאכל פרווה שנתבשל בסיר חלבי אפילו בן יומו עם בשר.
הסיבה לכך היא, שאף שבכלי חלבי נחשב הטעם הבלוע בדפנות הכלי כחלב ממש, ואם יבשל בו בשר יאסר הבשר, זאת משום שהטעם בכלי חזק היות והכלי קיבל טעם ישירות מן החלב.
לעומת זאת מאכל פרווה שנתבשל בסיר חלבי, כיוון שלא קיבל את טעמו ישירות מן החלב, אלא מהכלי והוא רחוק שתי דרגות מן החלב, נמצא שהטעם הבלוע בו חלש ואינו נקרא חלב לאסור בשר שמתערב או מתבשל עמו. אי לכך מותר לאכול מאכל פרווה זה עם בשר. וכן להיפך מאכל
פרווה שנתבשל בכלי בשרי מותר לאוכלו עם חלב.

ב. אבל רש"י מחמיר בזה וסובר, שאסור לאכול מאכל פרווה שנתבשל בכלי חלבי יחד עם בשר, וכן להיפך. האשכנזים חוששים לכתחילה לשיטת רש"י ואינם אוכלים מאכל פרווה שנתבשל בסיר חלבי עם בשר, אך בדיעבד אם נתערבב במאכל עם בשר סומכים על שאר הראשונים ומותר לאוכלם יחד1. אבל הספרדים רשאים לבשל לכתחילה מאכל פרווה בסיר חלבי בן יומו שהוא נקי, כדי לאוכלו עם בשר כפי שמבואר בספר איסור והיתר עמוד קמח הערה ט

ג. יתר על כן, אף שהאשכנזים מחמירים לכתחילה כרש"י וכנ"ל, זהו דוקא לא לאוכלו באותה צלחת עם בשר, אבל לאוכלו בארוחה בשרית, לפני או אחרי הבשר מותר2.

ד. כל הנ"ל הוא אם הכלי בן יומו דהיינו שבישלו בו חלב בעשרים וארבע השעות האחרונות. אבל אם הכלי אינו בן יומו, למרות שלכתחילה אסור לאשכנזים לבשל מאכל פרווה בכלי חלבי שאינו בן יומו כדי לערבבו עם בשר ממש, מכל מקום אם נתבשל מותר לכתחילה במקרה הצורך3 לאוכלו עם בשר ממש. "מקרה צורך" נחשב אם למשל יש ירקות שנתבשלו בסיר בשרי, ויש ירקות שנתבשלו בסיר חלבי שאינו בן יומו. אם לא משנה לו אלו ירקות יאכל עם הבשר, עליו לקחת את אלו שנתבשלו בסיר בשרי. אך אם יש לו רק ירקות שנתבשלו בכלי חלבי שאינו בן יומו, אינו חייב לבשל ירקות אחרים. כך הדין גם אם טעם הירקות שנתבשלו בסיר החלבי שאינו בן יומו שונה ורוצה בם דווקא. זהו "מקרה צורך" ואין צריך להחמיר כלל.

מסקנות:
1. אם הסיר החלבי בן יומו, אסור לאשכנזים לכתחילה לבשל בו מאכל פרווה כדי לערבבו ולאוכלו או לשתותו עם בשר, ובדיעבד שעורבב עם בשר מותר. אבל לספרדים מותר
לכתחילה לבשל מאכל פרווה בסיר חלבי נקי בן יומו ולאוכלו עם בשר.
2. אם הסיר החלבי בן יומו, מותר לכתחילה לבשל בו מאכל פרווה כדי לאוכלו לפני או אחרי סעודה בשרית.
3. אם הסיר אינו בן יומו, והמאכל הפרווה כבר התבשל, מותר לכתחילה לאוכלו או לערבבו עם בשר בשעת הצורך.

סיכום:
מותר לבשל לכתחילה קפה שחור בסיר חלבי בן יומו כדי לשתותו לאחר ארוחה בשרית.

1. רמ"א יו"ד סימן צה, ב. 2. רמ"א יו"ד סימן פט, ג. 3. רמ"א יו"ד סימן צה, ב, חכמת אדם כלל מח, ב.

כתבות נוספות