שאל את הרב

בשר וחלב

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/11/09 19:20 ז בכסלו התשע

שאלה

בס"ד

ערב טוב לכבוד הרב

1.אם יש צלחת שהיא בשרית וכאילו עכשיו היא נקיה אחרי שטיפה ובצלחת יש משהו פרווה מותר לי עם כפית שהשתמשו בה לחלבי ועכשיו היא שטופה לאכול בצלחת שיש בה עכשיו פרווה?

2.אם סיימתי לאכול משהו בשרי וכשאכלתי שתיתי מבקבוק(מהפה)ואז חברה שלי נגיד אכלה חלבי(אני מקפידה לחכות אחרי חלבי)והיא באה ושותה מהבקבוק שלי שלפני שתיתי בו בזמן שאני בשרית אח"כ תוך כדי שאני בשרית מותר יהיה לי לשתות מאותו בקבוק?

3.מותר לשטוף כוס זכוכית ששתיתי בה באחרוחה בשרית בכיור וספוג חלביים?

4.לפעמיים אנחנו מכינים טוסטים עם קטשופ וגבינה ודברים כאלה ובאותו קטשופ אנחנו משתמשים לפעמים לשניצל ודברים כאלה רציתי לשאול אם אני בספק הפיה של הקטשופ נגעה בטעות בחלבי או בבשרי מותר לי להמשיך לאכול מהקטשופ?אני לא יודעת בוודאות שזה נגע אני בספק כאילו לא ראיתי או משהו כזה מותר?

5.כבוד הרב נראה לי שבאיזה תקופה היינו מחממים בפלטה של שבת דברים חלביים נגיד כמו בורקס פיצה ודברים כאלה ולא יודעת אם היינו מניחים את זה ככה על הפלטה או עם נייר או משהו כזה... רציתי לשאול אם נגיד אנחנו מחממים חלה על הפלטה לא באותה שבת שחיממנו את החלבי ואח"כ אוכלים עם אותה חלה בשרי מותר?כאילו הפלטה שורפת את זה או משהו כזה ?

תודה..

תשובה

בס"ד
שלום רב,
1. צלחת או כוס בשריים כשהם נקיים וקרים, הם לא מוציאים את הבשר שבלוע בהם אל המאכל הפרווה (אלא אם כן מדובר במאכל חריף). לכן אם אוכלים בהם אוכל פרווה קר הוא לא נהיה בשרי ואפשר לאכול אותו בסכו"ם חלבי.
במילים אחרות רק אם האוכל חם או חריף הוא קולט מהכלי הבשרי את הטעם שלו ואז אסור לאכול אותו בסכו"ם חלבי.
ההלכה הזאת נכונה גם כאשר מדובר במאכל פרווה (לא חריף) על כלי חלבי קר, מותר לאכול אותו בסכו"ם בשרי.
(צריך לשים לב אח"כ שהסכום החלבי המשומש לא יתערבב בכיור עם הכלים הבשריים).
בכל מקרה לא נכון לנהוג כך בקביעות אלא רק כאשר אין ברירה.
2. אם החברה שלך בלעה את האוכל החלבי והשפתיים שלה נקיות - אז את יכולה לשתות אחריה. אם יש חשש שנשאר משהו חלבי על השפתיים שלה והוא עבר עכשיו לפתח הבקבוק - צריך לנגב היטב את פי הבקבוק לפני שאת שותה ממנו.
3. אם את משתמשת במים קרים אפשר לשטוף את הכוס בכיור חלבי ולדאוג שלא ישארו מים מלוכלכים מהבשרי בכיור. לא רצוי להשתמש בספוג שעלול לבלוע אולי שומן מהאוכל הבשרי שנשאר על שולי הכוס. עדיף לשטוף ביד.

כתבות נוספות