שאל את הרב

בר מצוה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/04/15 11:51 י באייר התשעה

שאלה

נולדתי ב כט באלול ערב ראש השנה בשנה תשס"ב

06-09-2002 בשעות הבוקר

א. מתי אני אמור להניח תפילין

ב. מתי עלי לעלות לקריאת מפטיר

ג. מתי אני נחשב במנין

ד. אם אני רוצה להזמין קרובי משפחה לכותל ביום הנחת תפילין

עד לאיזה שעה ניתן להתפלל שחרית עם ספר תורה ולהניח תפילין

מכוון שיש קרובי משפחה שמגעים מרחוק

תודה

תשובה

שלום!

בר המצווה תחול בערב ראש השנה, ביום ראשון, כ"ט אלול תשע"ה, 13 בספטמבר 15'.

מיום זה אתה נכנס לנועם עול המצוות, מצטרף למניין, יכול לעלות לתורה ומוציא את הציבור ידי חובתו.

קריאת התורה מתבצעת רק בימי שני, חמישי, שבת, תענית ומועד, כך שביום ראשון המדובר אין קריאה בתורה, והעלייה לתורה יכולה להתבצע בכל תאריך אחרי יום זה. אם תרצה לחגוג את העלייה לתורה בכותל, אני ממליץ לקיים אותה ביום חמישי, ד' תשרי תשע"ו, 17 בספטמבר 14'.

תוכל לחגוג את העלייה לתורה גם בבית הכנסת בשכונתך ביום שני ושלישי (14 ו-15 בספטמבר) שהוא ראש השנה, אך יום זה הוא יום חג וצילום העלייה לתורה וכדומה לא תתאפשר.

לגבי הנחת התפילין: ישנם מנהגים שונים לגבי הזמן בו מתחילים להתחנך בהנחת תפילין לפני בר המצווה. אם יש מנהג ידוע במשפחתך - עשה לפיו. אם לא, המנהג הנפוץ הוא להתחיל להניח בערך חודש לפני בר המצווה (שים לב שלא נהוג לעלות לתורה לפני בר המצווה).

ניתן להתפלל שחרית עד הזמן המופיע בלוחות השנה כ"סוף זמן תפילה", שיוצא בערך ב-10:30 בתקופת הבר מצווה שלך. יש להניח תפילין ולקרוא את פרשת קריאת שמע לפני "סוף זמן קריאת שמע" שיוצא בערך ב-9:25.

בכל אופן אמליץ לפנות לקרן למורשת הכותל המערבי שמלווה ועורכת בר מצוות ללא תשלום בכותל המערבי. ניתן לפנות אליהם בדוא"ל: contact@thekotel.org , או בטלפון 5958* בין השעות 16:00 ל19:00 בימים א'-ה'.

שיהיה במזל טוב!

כתבות נוספות