שאל את הרב

ברכת הרואה

חדשות כיפה הרב שי פירון 25/12/01 03:08 י בטבת התשסב

שאלה

לרב שי פירון שלום רב,

לפני מספר ימים שאלתי שאלה ועדיין לא נעניתי.

רציתי לדעת האם צריך להגיד ברוך דיין אמת על נכים ומשנה הבריות על כושים ועל נכים מלידה?

האם אין בכך פגיעה בהם באמירת ברכה כזו?

תשובה

ב"ה


מיריק,

שלומות


המקור לברכת משנה הבריות היא במסכת ברכות שם נאמר: "ראה את הכושי ואת הגיחור (=ג'ינג'י) ואת הלווקן וכו' מברך ברוך משנה את הבריות.
המאירי, פרשן התלמוד, מסביר שיש לומר ברכה זו רק אם הרואה מצטער על השינוי שהוא רואה. ומכאן שיסוד הברכה היא שהרואה מצטער על התקלה שאירעה לאותוו אחד ומצדיק את הדין בברכתו
כך גם ביחס לברכת דין האמת על הנכים שיש בה משום צער גדול.
א"כ, לפי פירוש זה משמעות הברכה היא השתתפות בצערו של המשונה. פירוש נוסף המופיע באבודרהם בא לומר שאנו משתוממים על הבריאה שברא הקב"ה עד כדי כך ששכלנו קט מכדי להבין את השינויים הללו. סוף דבר: לא זלזול אלא הזדהות, כאב, והשתתפות בצערם של אותם משונים יש כאן.

ברצוני להעיר שמפירוש לשונו של רש"י בענין הכושי: "שהוא שחור הרבה" מסתבר שאין הכוונה לכושי "רגיל", שזה ידוע ומקובל וגם לא לג'ינג'י "רגיל" אלא לתופעות חריגות ויוצאות דופן.
זאת ועוד, בעבר התנועה בין היבשות השונות היתה דבר לא מצוי ולכן המפגש עם בריות "משונות" היה תוצאה מיידית של ההליכה מיבשה ליבשה. בימינו כשכל העולם הוא "כפר אחד קטן" הרי שהסבירות לברך "משנה הבריות" על כושי וכו' כמעט אינה קיימת. שהרי על כל השינויים הללו מברכים רק פעם אחת בחיים.
ועוד יש להעיר - שאת הברכה אין לומר בפניהם ובמפגיע כך שאין סיבה לראות בברכה זו פגיעה. ברור לי שאם אמירת הברכה כרוכה בהעלבה והלבנת פנים - אין לאומרה

כתבות נוספות