שאל את הרב

ברכה על התכרבלות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 02/06/09 02:29 י בסיון התשסט

שאלה

לכבוד הרב שלום :)

לפי מה שהבנתי שכל אדם אשר נהנה מהעולם הזה ללא ברכה הוא כגוזל חו"ש כלפי עם ישראל וכלפי הקב"ה, עכשיו אני שמתי לב שלחוש הטעם שנהנים ממינו יש ברכה - כל האוכל והשתיה עכשיו לגבי הריח יש בורא בשמים לראיה יש ברכה שמעתי לדוגמא עושה מעשה בראשית או בריות משנות וכדו' אבל מה לגבי שמיעה ומישוש? אם אני שומע מוזיקה מאוד מאוד שעושה לי טוב - אצלי אישית אני הכי נהנה מריח ושמיעה - אין איזו ברכה שקשורה להאזנה של צליל טוב או משו דומה? ומה לגבי מישוש? לדוגמא פרווה נעימה או התכרבלות במשו? האם יש ברכות נהנין שכאלה יש ברכות נהנין נדירות שאין אנו מכירים ומשתמשים ביום ביום?

תתודה רבה מראש לילה טוף

תשובה

שלום

ישנן ברכות שמיעה. השומע בשורה טובה מברך הטוב והמיטיב, השומע בשורה רעה מברך דיין האמת, השומע רעם מברך שכוחו וגבורתו מלא עולם ועוד רבים.

ישנן ברכות מישוש. מישוש הוא בעצם כל עולם המעשה הנעשה בידיים, ויש בזה הרבה ברכות, תפילין, לולב וכו'.

הרמב"ם כתב שחוש המישוש הוא אינו ראוי לקדושה, וכלשונו 'חרפה הוא לנו' משום שהוא מוביל לחטא. אך הרמב"ן חלק עליו בחריפות וכתב שיש לקדש את כל עולם החושים, כולל המישוש.


אמנם, ברכות הנהנין על מישוש או שמיעת הנאה כמוזיקה, בזה לא מצינו ברכה, ואם אכן אתה שמח ממישוש או משמיעת מוזיקה עליך לברך שהחיינו כשאתה קונה את הדבר בפעם הראשונה (דיסק או כרית).
ויתכן שהלויים במקדש היו מברכים ברכה על השיר והניגון לפני שירתם.

כל טוב

כתבות נוספות