שאל את הרב

ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד - מהו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/03/02 08:44 ז בניסן התשסב

שאלה

לכבוד הרב האם צריך לכווין גם ב"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" שלאחר פסוק ראשון של ק"ש האם זה לעיכובא? מה צריך לכוין במשפט זה?[למען האמת אינני מבין את פירושו של משפט זה]

תשובה

כתב הבן איש חי כי יזהר לומר פסוקים "שמע ישראל" ו"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בכונה גדולה "וגם פסוק "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" יש אומרים אם לא אמרו בכונה חוזר לאומרו בכונה, מיהו כשחוזר בעבור "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" חוזר מן פסוק שמע כדי שיבא סוד תיקון פסוקים אלו על הסדר: (וארא ה)
מה מכוונים?
חכמינו אמרו במסכת פסחים (דף נו/א ) "אמר רבי שמעון בן לקיש "ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" ביקש יעקב לגלות לבניו "קץ הימין" ונסתלקה ממנו שכינה. אמר: שמא חס ושלום יש במטתי פסול כאברהם שיצא ממנו ישמעאל, ואבי יצחק שיצא ממנו עשו? אמרו לו בניו: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" אמרו: כשם שאין בלבך אלא אחד - כך אין בלבנו אלא אחד. באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
אמרו חכמים כיון שפסוק שמע נאמר על ידי משה ופסוק "ברוך שם" לא נאמר על ידו נאמר אותו רק בלחש.
סיבת הענין היא כי פסוק זה שייך לאחרית הימים ולא לימינו. אי אפשר לומר כעת כי "ה' מולך לעולם ועד" בשעה ש"מלכות הרשעה" עדין שולטת בעולם. אבל כולנו יודעים בסתר לבנו כי זו מלכות זמנית. וכי המלכות הזמנית שלהם היא רק כלפי חוץ בסתר העניינים ה' מולך גם עליהם ו"לב מלך ביד ה' לכל אשר יחפוץ יטנו" וכמו שהיה עם פרעה שה' הקשה את ליבו על מנת להגיע לטרה המקווה של יציאת מצרים בדרך הנכונה. כך בימינו יש דברים שהם בידיהם אבל לא כל מה שהם עושים זה מתוך בחירה חופשית גמורה ויש מלכות על מלכותם. מלך מלכי המלכים שולט עליהם.
זו משמעות הפסוק שנאמר בלחש.
ביום כיפור שאין שליטה ליצר הרע והשטן – אנו אומרים את האמת בקול בלי להתביש ובלי לחשוש לקיטרוג של השטן שישאל אם ה' מולך למה חטאת ביום פלוני?
לכן בנתים נאמר בקול: ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד.
ובשקט נאמר לא בלשון עתיד אלא בלשון הווה "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".

כתבות נוספות