שאל את הרב

בקשר לאוסף שאלות...

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 24/07/02 12:09 טו באב התשסב

שאלה

רציתי רק להעיר על דברי הרב לגבי 2 שאלות שבהן הוא נשאל...

לגבי ריבוי קדישים: במקרה שהיה שיעור תורה ולאחריו קדיש "על ישראל" ואח"כ מתפללים ערבית. הרב נשאל האם נכון הדבר שספרדים אינם צריכים לומר את הקדיש שלפני ערבית משום ריבוי קדישים.

נלע"ד שהשואל התכוון לפסק של הגר"ע יוסף שליט"א (אני שמעתי פסק זה מבנו הרב אברהם יוסף) שבמקרה זה אין לומר את הקדיש שלפי ערבית משום ריבוי קדישים וכנראה שלפסק זה התכוון השואל.

לגבי נעילת סנדלים לש"צ: רק נקדים ונאמר שהכוונה ב"סנדלים" היא לסנדלים ללא גרביים.

עד כמה שידוע לי הדבר אסור משום זלזול (יש לציין שיש עוד כמה הגבלות לגבי הש"צ שאינן ידועות, כמו למשל שש"צ צריך לקנח עצמו במים ולא רק בנייר, ודבר זה לעיכובא!). ידוע לי שיש שניסו לחלק שאם מנהג המקום הוא בכך אזי ניתן להקל, אולם במחכ"ת, הפסק בנושאים מעין אלה ניתן לפני כ 20-30 שנה לגבי סנדלים ומכנס קצר בקיבוצים הדתיים ולע"ד אין להשליך מאותו פסק לדורנו שהרי בזמנו זו היתה נחלת הקיבוצים לבדם ואילו בימינו זו כבר נחלת כלל הציבור הדתי לאומי (רוב ככל הצעירים ובני הנוער) וזה נראה כפריצת גדר בנושא זה שהרי יהיה מי שיקום ויאמר שאם כך ההלכה לגבי סנדלים, תהה כך ההלכה גם לבישת מכנסיים קצרים לש"צ וכן הלאה.... לכן נלע"ד שאין לעשות מעשה ולהתיר לבישת סנדלים בימינו גם במקום שבו אנשים הרגילים בלבישתם.

במחילה,

חי.

תשובה

שלום חי,
כדי שיהיה ברור,אם התקיים שיעור תורה לפני תפילת ערבית,יש לומר קדיש על הלימוד,ולפני התפילה קדיש ואין בכך ריבוי קדישים-זו דעת מרן הראש"ל הרב מרדכי אליהו שליט"א.
מקומות בהם הציבור נוהג להתפלל עם סנדלים ללא גרביים-יכולים.ברור שעדיף לגרוב גרביים לפני התפילה.

בברכה,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות