שאל את הרב

בעיות עמוקות באמונה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 28/03/02 16:03 טו בניסן התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום,

יש לי בעיות גדולות מאוד באמונה.

אני רוצה להגיע לאמונה שלימה שהתורה היא מן השמיים כי הרי אי אפשר לחיות במחלוקת.

כרגע אני חי במין מציאות כזאת שאומרת אני מתפלל לה' שכנראה קיים

אני עושה מצוות אך לא בטוח בצורכן.

קראתי ספרי אמונה ומאמרים באתר זה מפי הרב אך אין הדברים מביאים לכדי אמונה שלימה.

אני כבר לא בטוח שישנה אמונה שלימה. אם אפשר להגיע אליה שואל אני הכיצד?

ועוד דבר, אם הדבר כלול בתהליך ארוך איך לקיים מצוות וכו.. בשלב הביניים של תהליך האמונה

בתודה מראש

תשובה

בס"ד

קודם לכל תדע יש אמונה שלמה, אבל יש צורך למלא אותה יום יום כי היא דבר חי ומתחדש ולא דבר קפוא מלפני אלפים שנה.
יש צורך לעורר אותה כי היא משהו חי, משהו חי צריך טיפול וטיפוח.
יש כל יום העמקה חדשה באמונה. האמונה של האבות שלנו לא מספיקה לנו. האמונה של אתמול לא מספיקה להיום. צריך כל הזמן התחדשות.

בתשובה לשאלתך זכור כי במתן תורה נאמר "נעשה ונשמע" זאת אומרת עשיה לפני ההבנה.
בגמרא נאמר "למה קדמה "שמע" ל"והיה אם שמוע" כי "שמע" עוסקת בקבלת עול מלכות שמים והיא קודמת לעול מצוות.
לכן היא קדמה - "כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה ואחר כך עול מצוות"
זאת אומרת שצריך קודם להבין וכו'

מה האמת?
שניהם אמת!!
כדי להבין משהו, צריך להבין אותו לא רק בחכמה ובהוכחה לוגית, צריך לעמוד לרגע לבד ולשאול את עצמך "האם זאת האמת?"
מה ליבך אומר?
מהי האמת?
זה נראה לך אמיתי, או לא אמיתי?
מה אתה חושב באמת באמת?

חשוב מאוד לשמוע, לנתח, ולבדוק ביניך לבין עצמך.
אבל הנסיון מראה שבדיקה כזו יכולה להיות רק מתוך "עשיה".
אי אפשר לנתח דבר מת מבחוץ.
אפשר להרגיש דבר חי רק מבפנים.
לכן אמרו ישראל "נעשה" ו"נשמע".

יש כמה מזמורים בתהילים שמתארים הרגשה של ריחוק וצפיה להתקרבות. זו לא הרגשתך המדויקת אבל היא יכולה להיות שותפה להרגשתך. שם נאמר על ידי דוד המלך (תהילים פרק כה) בין השאר:
(י) כָּל אָרְחוֹת יְהֹוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:
(יא) לְמַעַן שִׁמְךָ יְהֹוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:
(יב) מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהֹוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:
(יג) נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:
(יד) סוֹד יְהֹוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:
(טו) עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהֹוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:

משמעות דבריו היא כי היאוש בגלל הלכידה ברשת לא יגרמו לו לעזוב את ה' כיון שעזיבתו היא עזיבת חבל ההצלה שלו. עזיבת המצוות אינה מועילה אלא מזקת. לכן סוד ה' - ליראיו.

סיבת הענין היא ההבנה קשורה במהות האדם, בהתנהגות שלו, באוכל שהוא אוכל. בבשר שלו.
העינים לא יכולות לראות אפילו אם מולם נמצא הנוף היפה ביותר שבעולם, הוא לא ירשים אותם. אם יש להם מסך ממולם הן לא רואות.

צריך שהגוף יבין. וזה לא יכול להיות בשכל בלבד. צריך לחוש את המצוות להבין אותם ביחד.
לכן "אורחות ה' הם חסד ואמת - למי ששומר אותם".
זו משמעות הפסוק "טעמו וראו כי טוב ה'".
צריכים להרגיש את ה'.

לכן ההצעה שלי היא לשמור מצוות ולעשות אותם יותר לאט. זאת אומרת כל מצווה חשוב עליה הרבה. נסה לומר כל מילה בתפילה עם ההרגשה שלה.
לפעמים יקח לך להכין את עצמך לתפילה הרבה זמן. עד שתרגיש את ה' ממולך. אבל אז תתפלל באמת.
אל תתפלל אל הקיר.
אל תתפלל אל הספק.
תתפלל עם הרבה הכנה.

בהצלחה.

כתבות נוספות